НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317416

Назва:

Здоров"я і довкілля



Анотація: Навчальний курс спрямований на засвоєння студентами базових понять і положень, що характеризують стан і процес здоров'я людини і довкілля. Курс допоможе студентам розвинути навички визначення, характеристики та оцінювання природних і антропогенних факторів навколишнього середовища, які формують умови сталого розвитку людських спільнот і впливають на стан здоров'я на особистісному і суспільному рівнях. Курс передбачає також розгляд факторів, у тому числі й тих, що виникли в результаті людської діяльності й негативно впливають на стан природних систем, які, в свою чергу, стають деструктивними факторами впливу на здоров'я людини. Курс вводить поняття "здоров'я екосистем" та розглядає його сутність і його зв'язок з екосистемними послугами та продуктивністю екосистем. На групових заняттях будуть визначені параметри і показники здоров'я людини і довкілля. На підставі аналізу наявних статистичних демографічних даних студенти зможуть надати прогнозні оцінки стану та тенденцій змін у показниках популяційного здоров'я. Очікуваний результат курсу - розуміння студентами фундаментальних механізмів взаємодії в системі людина - довкілля та факторів, що визначають стан здоров'я кожної з цих підсистем, та володіння інструментами аналізу демографічних показників як показників здоров'я населення у поєднані з умінням застосовувати кращі практики для запобігання негативного впливу довкільних факторів на здоров'я людини і впливу антропогенних факторів на здоров'я довкілля.

Тип дисципліни: вибірковий

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 150 (кредитів ЄКТС - 5), аудиторні години - 50 (лекцій - 24, семінарські заняття - 26), самостійна робота - 100

Форма контролю: залік

Викладач(і): канд. біол. наук, доцент Карамушка В.І.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студенти будуть знати і розуміти фундаментальні і прикладні аспекти залежності здоров'я людини від стану довкілля; уміти використовувати концептуальні закономірності впливу довкілля на здоров'я людини у професійній діяльності; застосовувати нові підходи для вироблення стратегії прийняття рішень у складних непередбачуваних умовах у сфері здоров'я і довкілля; володіти основами виконання екологічних досліджень для визначення факторів, що впливають на здоров'я людини; розуміти методологію еколого-експертної оцінки впливу людської діяльності на довкілля та ін.

Спосіб навчання: змішаний (аудиторні та дистанційні заняття)

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Екологічне управління, Екологічна економіка, Екосистемологія.

Зміст дисципліни: Навчальний курс спрямований на засвоєння студентами базових понять і положень у сфері здоров'я людини і довкілля й включає наступні основні тематичні блоки: Здоров'я людини і навколишнє середовище: концептуальні поняття і терміни; Індикатори здоров'я; Екосистеми, екосистемні послуги і здоров'я людини; Біорізноманіття і здоров'я людини; Продукти харчування і здоров'я людини, продовольча безпека; Вода і здоров'я людини; Довкільно-залежні захворювання; Сонячна радіація і природна радіоактивність як фактори впливу на людину; Надзвичайні природні явища і здоров'я людини; Зміни клімату і здоров'я людини; Політика ООН, Європейських країн та України у галузі здоров'я і довкілля.


Рекомендована література: 1. Мезенцева Н.І., Батиченко С.П., Мезенцев К.В. Захворюваність і здоров'я населення в Украі?ні: суспільно-географічнии? вимір: Монографія. - К.: ДП "Прінт Сервіс", 2018. - 136 с. URL: https://geo.knu.ua/images/doc_file/navch_lit/kafedra_ekonom_lit/Zaxvor_zdorovia.pdf
2. Хижняк М.І., Нагорна А.М. Здоров'я людини та екологія. К.: Здоров'я, 1995. - 228 с.
3. Глобальный план действий по профилактике неинфекционных заболеваний и борьбе с ними. ВОЗ (2014). URL:
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/94384/9789244506233_rus.pdf;jsessionid=B0ABEC95243EB234E9A5F44BC1B73FE9?sequence=5
4. Щорічна доповідь про стан здоров'я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров'я Украі?ни. 2017 рік / МОЗ Украі?ни, ДУ "УІСД МОЗ Украі?ни". - Киі?в : МВЦ "Медінформ", 2018. - 458 с.
5. Karamushka V. Variation in the Mortality of the Population of the Southern Regions of Ukraine. Ann Community Med Prim Health Care. 2022; 1(1): 1003.
https://meddocsonline.org/annals-of-community-medicine-and-primary-health-care-archive.html#X
5. Karamushka, V.; Boychenko, S.; Kuchma, T.; Zabarna, O. Trends in the Environmental Conditions, Climate Change and Human Health in the Southern Region of Ukraine. Sustainability 2022, 14, 5664. https://doi.org/10.3390/su14095664
6. Khilchevskyi V., Karamushka V. (2021) Global Water Resources: Distribution and Demand. In: Leal Filho W., Azul A.M., Brandli L., Lange Salvia A., Wall T. (eds) Clean Water and Sanitation. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-70061-8_101-1
7. Бойченко С.Г., О.С. Голубка, В.И. Карамушка. О влиянии условий окружающей среды на распространение вируса SARS-CoV-2 в Украине / Геофизический журнал. - 2020. - Т. 42, No 5. - с. 205-232. DOI: https://doi.org/10.24028/gzh.0203-3100.v42i5.2020.215085


Форми та методи навчання: Проблемно-орієнтоване навчання: інтерактивні лекції та семінарські заняття, виконання індивідуальних та групових завдань, обговорення у групі, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль на семінарських заняттях та самостійна творча робота (70 балів); підсумковий контроль (залів, 30 балів)

Мова навчання: українська