Код: 317432Назва:
Сучасні економічні теорії та економічна політика
Анотація: Особливістю даного нормативного курсу є розгляд сучасних економічних теорій як наукової
методологічної основи ефективної економічної політики. Розкриваються новітні
концептуальні пошуки принципів і напрямів розвитку економічної теорії, які спрямовані на
подолання нових соціально-економічних викликів та розробку відповідних концептуальних
підходів для удосконалення економічної політики, як на мікро-, так і макрорівні. Вивчається
генезис та логіка формування нових методологічних підходів проведення економічного
аналізу особливостей функціонування постіндустріального суспільства в умовах глобалізації
ринків, інноваційної економіки, знаннєвої та інформаційної економіки, впливи на
економічну політику нових явищ: зростаючої складності та динамізму економіко-соціальних
та виробничих систем, глобальних екологічних змін, інституційних особливостей сучасної
економічної політики. Нові теоретичні підходи використовуються для обговорення
актуальних проблем економіки України та відповідного переосмислення деяких усталених
принципів та методів економічної політики.
МЕТА І ЗАВДАННЯ КУРСУ:
Метою і завданнями дисципліни є формування у студентів розуміння концептуальної
природи та ключових інструментів ефективної економічної політики передових країн, уміння
проводити порівняльний міжнародний аналіз української економічної політики, вміння
адаптувати світовий досвід для обґрунтування форм і методів короткострокової та
довгострокової економічної політики України, вміння критично оцінювати стан та тенденції
розвитку економіки України та інших країн, спроможність розробляти обґрунтовані
пропозиції щодо практичного застосування положень нових економічних теорій.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 1Кількість кредитів: 4 Форма контролю: екзаменВикладач(і): Бажал Ю.М., д.е.н., проф.Результати навчання: Р1. Володіти сучасним економічним мисленням,теоретичними знаннями і прикладними навичками,здатних розв’язувати складні дослідницькі, інноваційні йуправлінські задачі.Р2.Знати та використовувати економічну термінологію,пояснювати базові концепціїсучасних економічних теорій.Р3. Пояснювати економічніявища та моделі з погляду фундаментальних принципів ізнань, розроблених економічною наукою.Р4. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення та класифікаціїсоціально-економічних даних, вміння збирати та аналізуватинеобхідну інформацію. Р5. Вміти використовуватинормативні та статистичні дані, надавати аргументацію,критично оцінювати логіку та формувати висновки з науковихта аналітичних економічних текстів, застосовувати набутізнання та вміння для формування пропозицій щодоекономічної політикиР6. Приймати ефективні рішенняза невизначених умов і вимог, що потребують застосуваннянових підходів, методів та інструментарію соціальноекономічних досліджень.Р7. Планувати і виконуватинаукові та/або прикладні дослідження, робитиобґрунтовані висновки за результатами досліджень,презентувати їх результати.Спосіб навчання: аудиторний/дистанційнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Політична економія, Макроекономіка, Історія економічних ученьЗміст дисципліни: Формування сучасних економічних теорій пов’язане з розвитком, доповненням і
удосконаленням базової неокласичної доктрини. Якщо нові теорії не заперечують
необхідності розбудови ринкового механізму як фундаменту соціально-економічного устрою
країни, то абстрактна неокласична модель обов’язково присутня в таких теоріях. Головною
«претензією» до неї є те, що вона у чистому вигляді не пояснює адекватно реальні події, а
тому не може мати ефективного прикладного застосування, тобто слугувати науковим
забезпеченням поточної економічної політики. Проте, як буде показано в нашому курсі,
новітні теорії постійно використовують базовий ортодоксальний підхід, як доктринально, так
і у якості об’єкта критики, для обґрунтування своїх інноваційних методологічних положень.
Протягом усього курсу ми будемо тримати у центрі уваги питання щодо з’ясування
практичної функції тій чи іншій теорії, тобто доцільність та можливість її застосування для
формування ефективної економічної політики в сучасних умовах, перш за все в українських
реаліях. Тому студентам дуже важливо протягом усього курсу фокусуватись на практичній
функції економічної теорії: все, що ми будемо вивчати і обговорювати, треба намагатися
також бачити крізь призму наших українських проблем, бо головним для нас є вироблення
„візії” – «Яку економічну політику треба сьогодні реалізувати в Україні заради досягнення
соціально-економічної успішності та підвищення добробуту людей?».Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА1. Аслунд А. Розбудова капіталізму: трансформації в країнах колишнього Радянського блоку/ Пер. з англ.. – К.: Дух і Літера, 2003.2. Бажал Ю.М. Економічна теорія технологічних змін. - К.: Заповіт‚ 1996.3. Бажал Ю.М. Знаннєва економіка: теорія і державна політика // Економіка і прогнозування,2003, №3.3а. Бажал Ю. М. Українська інноваційна політика: проблема смарт спеціалізації. НАУКОВІЗАПИСКИ НаУКМА. Економічні науки. 2021. Том 6. Випуск 1. – с. 8-13.4. Бальцерович Л. Свобода і розвиток: Економія вільного розвитку. – Львів, 2000.5. Гринів Л.С. Екологічна економіка: Навчальний посібник. – Львів, «Магнолія 2006», 2010.6. Гeєць В.М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку. – К,, Іт екон. Та прогнозув. НАН України, 2009.7. Дейлі Г. Поза зростанням: Економічна теорія сталого розвитку. – К.: Інтелсфера, 2002.8. Економіка України: стратегія і політика довгострокового розвитку / За ред. акад. НАНУкраїни В.М.Гейця. – К.: „Фенікс”, 2003.9. Економічна оцінка державних пріоритетів технологічного розвитку / За ред. Ю.М.Бажала.– Київ, Ін-т ек. прогнозув. НАНУ, 2002.10.Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства =Пер. з англ.. — К. : Ваклер, 2007.11.Колесніченко І. М. Інституціональна економіка : навчальний посібник / І. М.Колесніченко, А. В. Литвиненко. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015.12.Колодко Г. Політекономія майбутнього / Гжегож В. Колодко // Економічна теорія. - 2015.- № 3. - С. 30-42.13.Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки: Пер. з англ. – К.,2000.14.Природа фірми: Походження, еволюція і розвиток / За ред. О.Е. Вільямсона,С.Дж.Вінтера: Пер. з англ. – К., 2002.15.Роль інформації у формуванні ринкової економіки / Ю.Бажал, В.Бакуменко, І. Бондарчукта ін. - К.: Вид-во „К.І.С.”, 2004.16. Стігліц Дж. Глобалізація та її тягар: Пер. з англ. - К., Вид. дім “КМ Академія”, 2003.17.Туган-Барановский М. И. Промышленные кризисы. Очерк из социальной историиАнглии. – Киев: Наук. думка, 2004.18.Україна у вимірі економіки знань / За ред. акад. НАН України В.М.Гейця. – К.: „Основа”,2006.19.Філіпенко А.С. Цивілізаційні виміри економічного розвитку. – К.: Знання України, 2002.20.Фукуяма, Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від промислової революції доглобалізації демократії /Пер. з англ. – К., Наш Формат, 2019.21. Шумпетер Й.А. Теорія економічного розвитку : Дослідження прибутків, капіталу,кредиту, відсотка та економічного циклу. Київ, ВД КМА, 2011.22. Bazhal, Iurii. (2017). The Political Economy of Innovation Development: Breaking theVicious Cycle of Economic Theory. Palgrave Macmillan, Cham.23.Mazzucato, M. (2013). The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private SectorMyths. Anthem Press.24.Hodgson G.M. (2004). The Evolution of Institutional Economics. Routledge, London.25.Nelson, R., Winter, S.G. (1982). An evolutionary theory of economic change. The BelcnapPress of Harvard Unuversity, Massachusetts, and London, England.http://inctpped.ie.ufrj.br/spiderweb/pdf_2/Dosi_1_An_evolutionary-theory-of_economic_change..pdf26.Perez, Carlota. Technological revolutions and Financial Capital. The Dynamics of Bubbles andGolden Ages. – Ed. Elgar Pbl., 2002.27.Roland, Gerard. Transition and Economics: Politics, Markets, and Firms (ComparativeInstitutional Analysis). - MIT Press, 2000.28.Rogoff, Kenneth, Reinhart, Carmen. This Time is Different. Eight Centuries of Financial Folly.Princeton Un. Press, 2009.29.Romer, David. Advanced Macroeconomics. – The McGraw-Hill Companies, Inc., 1996.30.Transition – The First Ten Years: Analysis and Lessons for Eastern Europe and the FormerSoviet Union. – The World Bank, 2002.31.https://bank.gov.ua/control/portalmap (рубрика «Статистика»)32.http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/ - European Statistics33.Ernst Ulrich von Weizsacker, Anders Wijkman. (2018). Come On! Capitalism, Short-termism,Population, and the Destruction of the Planet – A Report to the Club of Rome. – Springer.34. Schumpeter, J.A. (1943). Capitalism, Socialism & Democracy. ROUTLEDGE, London andNew York.35.Romer, Paul. Endogenous Technological Change. (1990). Journal of Political Economy, Vol.98, No. 5, Part 2 (October). – P. S71-S102Форми та методи навчання: Лекції, семінари, реферати,дискусії, проблемний колоквіум, гостьові лекції,наукові семінари і конференції.Методи й критерії оцінювання: Мінімальний пороговий рівень оцінки за роботу в семестрі, який дає допуск до заліку
– 30 балів. У разі отримання семестрової оцінки 29 балів і нижче студент зобов’язаний
повторно вивчити дисципліну.Активне
відвідування
занять
0,5 Присутність на лекції чи семінарському занятті, участь в
обговоренні: запитання, репліки.
Виступ з
рефератом
5 Реферат відповідає заданій тематиці, демонструє
належний рівень знань і розуміння щодо поставленого
програмного завдання, представлений з використанням
програми PowerPoint, логічно структурований, студент
демонструє здатність відповісти на запитання,
аргументувати власну позицію.
3-4 Реферат підготовлений і представлений по заданій темі,
але повною мірою не відповідає тим чи тим вимогам,
зазначеним вище для максимального балу.
2 Реферат підготовлений і представлений переважно не по
заданій темі заняття та недостатньо відповідає тим чи тим
вимогам, зазначеним вище для максимального балу.
0-1 Реферат та його представлення не відповідають
визначеним вимогам.
Письмовий
реферат
3 Текст реферату відповідає заданій тематиці, демонструє
належний рівень знань і розуміння щодо поставленого
програмного завдання, логічно структурований та
аргументований, студент демонструє здатність
аргументувати власну позицію.1-2 Текст реферату підготовлений по заданій темі, але
повною мірою не відповідає тим чи тим вимогам,
зазначеним вище для максимального балу.
0 Текст реферату не відповідає вимогам поставленого
завдання та/або містить плагіат.
Індивідуальна
презентація
5 Презентація підготовлена по темі заняття і представлена
засобами мультимедіа (PPP та ін.), логічно структурована,
чітко розкриває основні програмні положення теми,
студент демонструє володіння матеріалом, здатність
відповісти на запитання аудиторії, аргументувати власну
позицію.
3-4 Презентація недостатньо логічно структурована та
розкриває відповідні програмні положення чи переважно
доповнює матеріал презентацій, зроблених іншими, у
тому числі статистичними ілюстраціями, студент бере
участь в обговоренні та загальній дискусії, демонструє
володіння програмним матеріалом.
1-2 Презентація чи участь в обговоренні недостатньо
відповідає заданій проблематиці, має поверховий
характер щодо розкриття поставлених завдань.
Виступ в
обговоренні
2 Студент бере участь в обговоренні програмних питань,
теми, презентації або в загальній дискусії зі змістовним
виступом, який обсягом більший за репліку і достатньо
повно демонструє володіння відповідним матеріалом.
1 Участь студента в обговоренні недостатньо повно
демонструє володіння відповідним матеріалом, але є
більшою у часі ніж просто репліка.
Екзамен 18-30 Письмовий екзамен.Мова навчання: українська