Код: 317435Назва:
Економічний аналіз державної політики
Анотація: Курс спрямований на формування у студентів сучасних теоретичних і практичних знань, системного і критичного мислення та креативності, умінь і навичок із застосування аналітичного інструментарію економічної теорії для потреб формування і реалізації державної і місцевої політики при наданні рекомендацій органам влади щодо соціально-економічних аспектів політики, визначення її ефективності та результативності
Розглядаються основні поняття аналізу державної (суспільної) політики – позитивний і нормативний аналіз, цикл політики, зміст політики (проблеми, цілі й інструменти), процес вироблення доказової (evidence-based) політики, стейкголдери і середовище політики. Характеризуються концептуальні засади економічної теорії та аналізу, синтезуються неокласичний та інституціональний підходи до дослідження економіки, інститутів і суспільної політики, досліджується ефективність ринків і суспільний добробут, ефективність індивідуального і колективного вибору з урахуванням сучасних трендів сталого і цифрового розвитку. Формуються навики здійснення оцінки результативності і ефективності політики на основі методів аналізу вигід і витрат та аналізу регуляторних впливів політики в Україні та ЄС. Особливий акцент робиться на ідентифікації ситуацій неспроможності ринку як підстави для втручальної діяльності органів влади (у випадках неконкурентних ринків і природних монополій, зовнішніх ефектів, суспільних благ, асиметрії інформації, соціальних та моральних чинників), а також на ідентифікації ситуацій неспроможності влади (при виробленні колективних рішень) як обмеження для втручання.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 1Кількість кредитів: 4Форма контролю: екзаменВикладач(і): Кілієвич о.І., доц. Результати навчання: Р1. Формулювати, аналізувати та синтезувати рішення науково-практичних проблем Р2. Розробляти, обґрунтовувати і приймати ефективні рішення з питань розвитку соціально-економічних систем та управління суб’єктами економічної діяльності Р3.Вільно спілкуватися з професійних та наукових питань державною та іноземною мовами усно і письмово. Р4. Розробляти соціально-економічні проєкти та систему комплексних дій щодо їх реалізації з урахуванням їх цілей, очікуваних соціально-економічних наслідків, ризиків, законодавчих, ресурсних та інших обмежень Р5. Дотримуватися принципів академічної доброчесності. Р6.Оцінювати результати власної роботи, демонструвати лідерські навички та уміння управляти персоналом і працювати в команді. Р7. Обирати ефективні методи управління економічною діяльністю, обґрунтовувати пропоновані рішення на основі релевантних даних та наукових і прикладних досліджень Р8. Збирати, обробляти та аналізувати статистичні дані, науково-аналітичні матеріали, необхідні для вирішення комплексних економічних завдань Р9.?Приймати ефективні рішення за невизначених умов і вимог, що потребують застосування нових підходів, методів та інструментарію соціально-економічних досліджень. Р10. Застосовувати сучасні інформаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення у соціально-економічних дослідженнях та в управлінні соціально- економічними системами. Р11. Визначати та критично оцінювати стан та тенденції соціально-економічного розвитку, формувати та аналізувати моделі економічних систем та процесів. Р12. Обґрунтовувати управлінські рішення щодо ефективного розвитку суб’єктів господарювання, враховуючи цілі, ресурси, обмеження та ризики Р13. Оцінювати можливі ризики, соціально-економічні наслідки управлінських рішень Р14. Розробляти сценарії і стратегії розвитку соціально-економічних систем при аналізі альтернативних варіантів політики. Р15.?Планувати і виконувати наукові та/або прикладні дослідження, робити обґрунтовані висновки за результатами досліджень, презентувати результати, аргументувати свою думку. Р16. Здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти, розробляти навчально-методичні матеріали Р17.?Використовувати сучасні освітні та дослідницькі технології у сфері економіки. Р18.?Формулювати нові гіпотези та наукові проблеми у сфері економіки, пропонувати належні підходи та методи їх перевірки. Р20. Ідентифікувати причини втручання влади в соціально-економічні процеси, обґрунтовувати підстави для проведення державної і місцевої політики в різних сферах економіки Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: мікроекономіка, економетрика, менеджментЗміст дисципліни: Формування у студентів сучасних теоретичних і практичних знань, умінь і навичок застосування аналітичного інструментарію економічної теорії для потреб аналізу державної доказової політики, при наданні рекомендацій органам влади щодо курсу дій, ідентифікації причин і результатів (наслідків) втручання уряду в економіку з урахуванням різних цілей політики; вибору інструментів політики й економічного аналізу залежно від конкретних проблем політики.
Інтегральна компетентність:
Здатність визначати та розв’язувати складні економічні задачі і проблеми, приймати відповідні аналітичні та управлінські рішення у сфері державної політики, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій в умовах невизначеності.
Загальні компетентності:
1)?? здатність критично мислити та генерувати нові ідеї (ЗК1);
2)?? здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу при аналізі державної політики (ЗК2);
3) здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) (при аналізі стейкголдерів) (ЗК4);
4) здатність працювати в команді (при виконанні групових завдань (ЗК5);
5) здатність розробляти та управляти проєктами (при розробці заходів державної політики в процесі підготови аналітичної записки) (ЗК6).
Семестр 1
Тема 1. Основи аналізу політики. Інституціональний аналіз
Тема 2. Підґрунтя державної політики: концепція ефективності (efficiency) в економічній теорії
Тема 3. Ефективність (efficiency) державної політики. Аналіз вигід і витрат
Тема 4. Підстави для державної політики: ситуації економічної неспроможності ринку
Тема 5. Підстави для державної політики: розподільчі та інші цілі політики
Тема 6. Колективне прийняття рішень - суспільний вибір, та обмеження на державне втручання - неспроможність влади
Тема 7. Результативність (effectiveness) державної політики. Аналіз регуляторних впливів. Моніторинг та оцінювання державних програм
Тема 8. Приклади аналізу окремих напрямків державної політики
Рекомендована література: 1. Кілієвич О., Мертенс О. Мікроекономіка для аналізу державної політики: підручник. – К.: Основи, 2005. – 655 с. (окремі розділи розміщено на сторінці курсу на платформі DistEdu) 2укр. Веймер Д.Л.,Вайнінг А.Р. Аналіз політики: концепції і практика / пер. з англ. за наук. ред. О. Кілієвича. – К.: Основи, 1998. – 654 с. URL: http://ipas.org.ua/index.php/library/monographs 2eng. Weimer, David L., and Aidan R. Vining. Policy analysis: Concepts and practice, 6 ed. Routledge, 2017 (Електронна версія на сайті бібліотеки за логіном та паролем корпоративної пошти НаУКМА) 3укр. Стігліц Дж.Е. Економіка державного сектора / Дж. Е. Стігліц : пер. з англ. – К.: Основи, 1998. 3eng. Stiglitz, Joseph E. and Jay K. Rosengard. Economics of the public sector, Fourth edition. New York;?London :?W. W. Norton,?2015. URL: https://www.academia.edu/37552359/Economics_of_the_Public_Sector_Joseph_E_Stiglitz 4. Кілієвич О.І. Економічний аналіз державної політики : навч. посібник. – К.: НАДУ, 2012.- 100 с. URL: http://ipas.org.ua/index.php/library/educational-materials 5. Mankiw, N. Gregory. Principles of economics, 8th ed. South-Western College Pub, 2017. URL: https://cutt.ly/YF379QV ДОДАТКОВА НАВЧАЛЬНА ЛІТЕРАТУРА 1. Кілієвич О.І. Економічне врядування як концептуальна основа публічного управління національною економікою. Система публічного управління національною економікою в умовах євроінтеграції: формування та розвиток: монографія / Н.І.Олійник та ін. К.: НАДУ, 2020. - С. 12-33 2. Bazhal Iu.?The Political Economy of Innovation Development : Breaking the Vicious Cycle of Economic Theory.– Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2017. – 135 p.?http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54852-4 3. Kiliievych O. New opportunities for citizen engagement in evidence-based policymaking in the context of digital transformations. Citizens' Engagement and Empowerment - The Era of Collaborative Innovation in Governance: The 29th NISPAcee Annual Conference. Oct.21-23,2021, Ljubljana, Slovenia. Published by NISPAcee PRESS. (ISBN 978-80-99939-07-4) 4укр. Аналіз вигід і витрат : практ. посіб. / Наук. ред. пер. О.Кілієвич. -К.: Основи, 1999.- 176 с. URL: http://ipas.org.ua/index.php/library/monographs 4eng. Оригінальна версія: Benefit-cost analysis guide. – Treasure Board of Canada Secretariat, draft July 1998 5. Гуменна К.Р., Кілієвич О.І. Цифрова економіка: виробництво, використання та споживання digital-технологій. Цифрове врядування : монографія / за ред. О. В. Карпенка. – К.: ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. – С. 10-22 6. Kiliievych O. Evidence-based policy analysis in the digital era: cases of developing countries. From Policy Design to Policy Practice : ?The 27th NISPAcee Annual Conference. May 24-26, 2019, Prague, Czech Republic. Organized in co-operation with Charles University, Prague and?Masaryk University, Brno. Published by NISPAcee PRESS. (ISBN 978-80-89013-99-9) 7. Кілієвич О. І. Ефективність і результативність інновацій в органах влади. Інноваційні ідеї в економічній науці: пошуки вирішення сучасних проблем : матеріали наук.-практ. конф., 19-20.04.2018 / Нац. ун-т "Києво-Могилянська академія". - Київ : Знання України, 2018. - С. 61-65. URL: https://cutt.ly/4F3ZO1Y 8. Ґвартні, Джеймс та ін.?Економічна свобода у світі: звіт за 2016 рік?/ Інститут Фрейзера; Наук. ред. пер. з англ. О. Кілієвич. – К.:?Bendukidze Free Market Center, 2017. – 320 с. URL: https://cutt.ly/5F3586i 8eng. Gwartney, James, Robert Lawson, Joshua Hall, and Ryan Murphy (2021). Economic Freedom of the World: 2021 Annual Report. Fraser Institute. URL: https://www.fraserinstitute.org/sites/default/files/economic-freedom-of-the-world-2021.pdf 9. Кілієвич О.І., Рябцев Г.Л., Тертичка В.В. Практикум із підготовки аналітичних документів // навч. посіб. – К.: “К.І.С”, 2016. – 95 с. //URL: https://bit.ly/3J8rVHv? 10. Kiliievych O. English-Russian Glossary of Terms and Concepts in Public and Economic Policy, Administration and Trade; 2-е изд., испр. и доп. Бишкек: УЦА, 2013. – 786 с. URL: https://www.ucentralasia.org/media/kosptdlz/uca-kiliievych-glossary-rus-eng.pdf 11. Імплементація Угоди про асоціацію між Україною та ЄС: економічні виклики та нові можливості : наукова доповідь / за ред. В.М.Гейця та Т.О.Осташко ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2016. – 184 с. URL: http://ief.org.ua/docs/sr/293.pdf 12. Mankiw, N. Gregory and Mark P. Taylor. Economics, 3rd edition. - Andover :?Cengage Learning, 2014 PS. Список літератури не є вичерпним. Слухачі можуть користуватись іншими джерелами, попередньо погодивши їх із викладачем дисципліни PPS. Матеріали з переліку рекомендованої навчальної літератури можна знайти завантаженими на сторінці курсу на платформі DistEdu. Окремі підручники доступні в паперовому та/або електронному форматі в бібліотеці НаУКМА. Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота - підготовка аналітичної запискиЛекції, семінари, практичні завдання, дискусії, розробка проєктів Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 1. Робота в семестрі:
1.1. Участь у лекціях і семінарах (по темах 1-7 програми курсу, до 1,5 б. за пару) – до 28 % балів
1.2. Своєчасне виконання завдань самостійної роботи до семінарів (8 завдань) – до 18 % балів
1.3. Підсумкова письмова робота - есе на тему «Економічний аналіз державної політики на окремих ринках» – до 22 % балів (оцінка тексту - до 14 б., і прилюдної презентації – до 8 б.)
2. Екзамен (тестування) – до 32 % балів Якщо під час іспиту студент надав правильних відповідей менше, аніж 50% тестових завдань та/чи не подав до захисту індивідуальну творчу роботу (аналітичну записку), йому виставляється оцінка «незадовільно», що тягне перескладання. За результатами перескладання студент може отримати підсумкову оцінку не вище 65 балів (достатньо).
Якщо студента не допущено до складання іспиту, як такого, що не виконав індивідуальний план, йому виставляється оцінка «неприйнятно», що тягне повторне вивчення дисципліни. Мова навчання: українська