НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317444

Назва:

Економічна теорія інноваційних стратегій



Анотація: Нормативна навчальна дисципліна «Економічна теорія інноваційних стратегій» магістерської науково-освітньої програми зі спеціальності 051 Економіка присвячена вивченню теорії та практики формування інноваційних стратегій економічного розвитку країни і окремого регіону, вона є базовим фундаментальним курсом для вибіркового блоку «Інноваційна стратегія” ОНП Економіка, який надає студентам системні комплексні теоретичні та практичні знання для наукового розуміння економічної сутності категорії «інновація», теорії економічного розвитку Йозефа Шумпетера, обґрунтовує вирішальну роль інноваційної діяльності для сучасного економічного розвитку України, формує здатність розробляти інноваційні стратегії на макро та мезо рівнях управління економікою, прикладні навики практичної побудови інноваційної стратегії регіонального розвитку. Отриманні знання та набуті практичні компетенції дозволять студентам професійно аналізувати та розуміти сучасні економічні процеси та явища, застосовувати наукові методи нормативного, кількісного та інституційного аналізу, володіти інструментарієм формування міжнародної, національної та регіональної економічної політики. МЕТА І ЗАВДАННЯ КУРСУ: Метою дисципліни є формування у студентів розуміння природи та ключових інструментів економічної політики передових країн в рамках інноваційної моделі економічного зростання та вміння адаптувати їх в умовах української економіки при розробці інноваційних стратегій регіонального рівня, бути здатними самостійно визначати та критично оцінювати стан та тенденції інноваційного розвитку України та її регіонів, надавати обґрунтовані пропозиції щодо практичного застосування інноваційних стратегій економічного розвитку.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: залік

Викладач(і): Д.е.н., проф. Бажал Ю.М.

Результати навчання: 1. Володіти сучасним економічним мисленням, теоретичними знаннями і прикладними навичками, здатних розв’язувати складні дослідницькі, інноваційні й управлінські задачі.2 Розробляти, обґрунтовувати і приймати ефективні рішення з
питань розвитку соціальноекономічних систем та
управління суб’єктами економічної діяльності.3 Розробляти соціальноекономічні проєкти та систему комплексних дій щодо їх реалізації з урахуванням їх цілей, очікуваних соціальноекономічних наслідків, ризиків, законодавчих, ресурсних та інших обмежень.4 Збирати, обробляти та
аналізувати статистичні дані, науково-аналітичні матеріали,
необхідні для вирішення комплексних економічних
завдань.5 Приймати ефективні рішення за невизначених умов і вимог, що потребують застосування нових підходів, методів та
інструментарію соціальноекономічних досліджень.6. Планувати і виконувати наукові та/або прикладні дослідження, робити
обґрунтовані висновки за результатами досліджень, презентувати результати, аргументувати свою думку.

Спосіб навчання: аудиторний/дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Економіка фірми, Сучасні економічні теорії, Економічна теорія управління підприємством

Зміст дисципліни: Вивчення даного курсу дозволить студентам ознайомитись з концептуальним забезпеченням стратегічного планування економічного розвитку, пріоритетами сучасної економічної політики Європейського Союзу, ключовими проблемами формування державної інноваційної політики, кейсами створення та застосування стратегій смарт спеціалізації регіонів, принципами формування інноваційних екосистем управління, теорією та практикою створення регіональних інноваційних стратегій. Докладно буде вивчатись інформаційне забезпечення реалізації європейської інноваційної стратегії на базі індикаторів Регіонального інноваційного табло. Будуть максимально розвиватись навички самостійного та критичного аналізу наукових проблем у цій сфері із забезпеченням тісного зв’язку з проблематикою стратегічного програмування інноваційного розвитку для вирішення регіональних проблем. Протягом усього курсу буде здійснюватися порівняльний міжнародний аналіз стану інноваційної активності в українській економіці. Програма курсу побудована за принципами поєднання теорії та практики, навчання на основі досліджень, демонстрації форм, методів та інструментів прикладного застосування наукових положень, що вивчаються. Запропоновані в курсі методи та форми навчання покликані максимально розвивати у студентів компетенції критичного мислення та уміння діяти креативно, інноваційно і відповідально при формуванні власної аргументованої позиції в процесі розробки інноваційних стратегій регіонального та національного економічного розвитку.


Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Шумпетер Й.А. Теорія економічного розвитку : Дослідження прибутків, капіталу,
кредиту, відсотка та економічного циклу. Переклад з англ. – Київ, Видавничий дім
«Києво-Могилянська академія», 2011.
2. Бажал Ю.М. (1996). Економічна теорія технологічних змін: Навчальний посібник. - К.:
Заповіт.
3. Bazhal, Iurii. (2017). The Political Economy of Innovation Development: Breaking the Vicious
Cycle of Economic Theory. Palgrave Macmillan, UK.
4. Інноваційне підприємництво: креативність, комерціалізація, екосистема : Навч. посіб. для
вищих навч. закладів / за ред. д-ра екон. наук, проф. Ю. М. Бажала. — К. : Унів. вид-во
ПУЛЬСАРИ, 2015.
5. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020 Policy Support
Facility. – European Commission, 2016.
6. Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 4rd Edition. - A joint
publication of OECD and Eurostat, 2018.
7. Закон України “Про інноваційну діяльність” // Відомості Верховної Ради, 2002, N 36,
ст.266. { http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/40-15 }
8. Закон України “Про наукову і науково-технічну діяльність”, від 26.11.2015, № 848-VIII. {
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-viii }
9. Закон України “Про наукові парки», Урядовий кур'єр вiд 05.08.2009 - № 140.
10. Закон. України „Про науковий парк „Київська політехніка”, Відомості Верховної Ради
України (ВВР), 2007, № 10, ст.86 { http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/523-16 }
11. Закон України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій»
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, № 45, ст.434)
{http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/143-16 }
12. Закон України "Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки" (Відомості ВР
України, 2011, №4) {http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2623-14 }
13. Закон України “Про спеціальний режим інноваційної діяльності технологічних парків”,
Відомості Верховної Ради України, 1999, N 40), ст.363
{ http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/991-14 }
14. Закон України “Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні”, Відомості
Верховної Ради України (ВВР), 2012, N 19-20,ст.166
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3715-17
15. European Innovation Scoreboard 2021. – EU, 2021.
16. Regional Innovation Scoreboard 2021. – EU, 2021.
17. Бажал Ю.М. Державне управління інноваційним розвитком / В кн.: Ефективність
державного управління. - К.: В-во “К.І.С.”, 2002. Розділ 8.
18. Економічна оцінка державних пріоритетів технологічного розвитку. За ред. д-ра екон.наук
Ю.М.Бажала.- К.: Ін-т екон.прогноз., 2002.
19. Регіональні інноваційні системи України: стан формування та розвитку в умовах
інтеграційних процесів ; монографія / за ред. д-ра екон. наук проф Л.І.Федулової ; НАН
України, ДУ «Ін-т екон. Та прогнозув. НАН України». – К., 2013.
20. Законодавче регулювання інноваційної діяльності в Європейському Союзі та державахчленах ЄС / за ред. Г.Авігдора, Ю.Капіци. – К. : Фенікс, 2011.
21. Наукова та інноваційна діяльність в Україні: Стат. збірник. – К., ДП „Інформ.-видавн.
центр Держкомстату України”, 2022.
22. Mensch G. Stalemate in technology: Innovation overcome the depression. Ballinger. Cambridge
(Massachusetts), 1979.
23. National Innovation Systems: A Comparative Analysis. Ed. by R.R.Nelson. - N.Y., Oxford
University Press, 1993.
23. European Commission - Innovation Union: A Europe 2020 Initiative – сайт:
http://ec.europa.eu/research/innovation-union/index_en.cfm
25. Science and Engineering Indicators 2022. - National Science Foundation, 2022.
26. Інноваційна Україна 2020 : національна доповідь / за заг. ред.В.М. Гейця та ін. ; НАН
України. – К., 2015. – 336 с. { http://ief.org.ua/docs/nr/4.pdf }
27. Формування «розумної спеціалізації» в економіці України : колективна монографія / за
ред.: чл.-кор. НАНУ І.Ю. Єгорова. НАН України, ДУ «Ін-т. екон. та прогнозув. НАН
України». – Електрон. дані. – К., 2020. { http://ief.org.ua/docs/mg/331.pdf }
28. Бажал Ю. М. Інновації як стовбурові клітини економічного зростання / Глобальні
тенденції і перспективи : світова економіка та Україна / Наук . ред. В. Юрчишин. – Київ :
Заповіт , 2018. – 202 с. - С. 8-15. {http://razumkov.org.ua/uploads/article/2018_global_trendns.pdf }
29. Бажал Ю.М. Реалізація моделі "потрійної спіралі" в інноваційній екосистемі України //
Економіка і прогнозування, 2017, 3 : 124-139/ { https://doi.org/10.15407/eip2017.03.124 }
30. Бажал Ю.М. Розвиток інноваційної діяльності у знаннєвому трикутнику «державауніверситети-промисловість» / /«Економіка і прогнозування», 2015, №1, с. 76-88.
{http://eip.org.ua/docs/EP_15_1_76_uk.pdf }

Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна роботапідготовка командного проекту,Ситуаційні вправи, семінари, кейси, практичні заняття, письмові роботи

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною Відвідування занять та активність 0,5 Присутність на лекції чи семінарському занятті, участь в обговоренні: запитання, репліки. Виступ з рефератом 5 Реферат відповідає заданій тематиці, демонструє належний рівень знань і розуміння щодо поставленого програмного завдання, представлений з використанням програми PowerPoint, логічно структурований, студент демонструє здатність відповісти на запитання, аргументувати власну позицію. 3-4 Реферат підготовлений і представлений по заданій темі,але повною мірою не відповідає тим чи тим вимогам, зазначеним вище для максимального балу. 2 Реферат підготовлений і представлений переважно не по заданій темі заняття та недостатньо відповідає тим чи тим вимогам, зазначеним вище для максимального балу. 0-1 Реферат та його представлення не відповідають визначеним вимогам. 8Письмовий реферат 3 Текст реферату відповідає заданій тематиці, демонструє належний рівень знань і розуміння щодо поставленого програмного завдання, логічно структурований та аргументований, студент демонструє здатність аргументувати власну позицію. 1-2 Текст реферату підготовлений по заданій темі, але повною мірою не відповідає тим чи тим вимогам, зазначеним вище для максимального балу. 0 Текст реферату не відповідає вимогам поставленого завдання та/або містить плагіат. Індивідуальна презентація 5 Презентація підготовлена по темі заняття і представлена засобами мультимедіа (PPP та ін.), логічно структурована, чітко розкриває основні програмні положення теми, студент демонструє володіння матеріалом, здатність відповісти на запитання аудиторії, аргументувати власну позицію. 3-4 Презентація недостатньо логічно структурована та розкриває відповідні програмні положення чи переважно доповнює матеріал презентацій, зроблених іншими, у тому числі статистичними ілюстраціями, студент бере участь в обговоренні та загальній дискусії, демонструє володіння програмним матеріалом. 1-2 Презентація чи участь в обговоренні недостатньо відповідає заданій проблематиці, має поверховий характер щодо розкриття поставлених завдань. Виступ в обговоренні 1 Студент бере участь в обговоренні програмних питань, теми, презентації або в загальній дискусії зі змістовним виступом, який обсягом більший за репліку і достатньо повно демонструє володіння відповідним матеріалом. 0,5 Участь студента в обговоренні недостатньо повно демонструє володіння відповідним матеріалом, але є більшою у часі ніж просто репліка. Залік:підсумкова презентація проєкту стратегії нноваційного розвитку обраної області України 26-30 Підсумкова презентація проєкту підготовлена командою вчасно, адекватно представлена з використанням PowerPoint та у письмовому вигляді, має логічну структуру, відповідає змісту поставлених перед навчальним проєктом завдань, демонструє володіння матеріалами, які вивчались протягом курсу. Презентація демонструє глибоке розуміння предмету, вміння виокремити найважливіші моменти, містить якісний ілюстративний матеріал. Окремий доповідач (кожний член команди) демонструє вміння чітко формулювати основні тези, положення та висновки, вести аргументовану дискусію, чітко охарактеризувати власний доробок тощо. 15-25 Підсумкова презентація підготовлена і представлена вчасно, але лише частково відповідає зазначеним вище вимогам. 9 1-14 Підсумкова презентація підготовлена і представлена вчасно, але не демонструє належної обізнаності з матеріалом, не демонструє вміння чітко формулювати основні тези, положення та висновки, члени команди не демонструють здатність вести аргументовану дискусію, не можуть чітко охарактеризувати власний доробок, логічно та послідовно викладати свої тези та висновки. 0 Підсумкова презентація не зроблена у визначений викладачем термін та/або містить плагіат у текстовому вигляді.

Мова навчання: українська