Код: 317457Назва:
Інтелектуальна власність та інновації
Анотація: Мета курсу – формування цілісної системи знань про роль інтелектуальної власності у сучасній знаннєвій економіці, з’ясування взаємоз’язку між охороною інтелектуальної власності та станом розвитку інноваційних процесів в економіці. Формування парадигми інноваційного розвитку країни, де рушійним фактором виступає інтелектуальна власність.
Завдання дисципліни – усвідомлення суті нових економічних законів, що діють в сучасній економіці знань, визначення основних засад економіки інтелектуальної власності. З’ясування економіко-правових основ створення, набуття прав, комерціалізації та поширення (дифузії) інноваційних розробок і технологій в глобальній економіці. Вивчення теоретичних та прикладних аспектів управління інтелектуальною власністю у масштабах світу, регіону, країни, окремої фірми. Визначення специфіки системи охорони інтелектуальної власності в Україні. Вивчення нових моделей і інструментів розвитку інститутів інтелектуальної власності в Україні, які сприятимуть створенню та комерціалізації інноваційних технологій.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 2Семестр: 2Кількість кредитів: 3Форма контролю: залікВикладач(і): Доц., к.е.н. Андрощук Г.О.Результати навчання: Усвідомлення вирішальної ролі інтелектуальної власності в сучасній інноваційній економіці. Вивчення законодавства, що регулює охорону інтелектуальної власності. Поняття нематеріальних активів та їхнє місце в економіці знань.- Визначення необхідності охорони об’єктів інтелектуальної власності (авторського права і суміжних прав, промислової власності-винаходів, корисних моделей, промислових зразків, торгових марок, географічних зазначень, комерційної таємниці) в умовах ринкової економіки.- Вибір форми правової охорони результатів науково-технічної діяльності.. Порядок оформлення прав на винахід, корисну модель, промисловий зразок, торгову марку, об’єкти авторського права і суміжних прав..- Засоби та інструменти комерціалізації технологій- Оцінка нематеріальних активів окремої компанії.- Система охорони та захисту прав інтелектуальної власності в Україні і за кордоном.- Використання набутих знань при аналізі економічного розвитку країни, регіону, підприємства та побудові стратегічних завдань.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Взаємозв’язок дисципліни з іншими дисциплінами навчального плану. Дисципліна пов’язує сучасні економічні реалії з постулатами класичної економічної теорії, коригує парадигму сприйняття економічного розвитку держави та окремого суб’єкта відповідно до економічних умов та вимог економіки XXI століття. Курс розширює економічний світогляд, змушуючи поглянути на визначальні економічні категорії та процеси, що в інших дисциплінах сприймаються як дані або вивчаються ізольовано, з точки зору нового фактору виробництва – унікальних знань.Зміст дисципліни: Предмет дисципліни – категорія інтелектуальної власності разом з її похідними в єдності та взаємозв’язку з економічними інститутами, патентна система світу та України; зв’язок між патентно-ліцензійною діяльністю та економічним розвитком України, система патентування в національній економіці.Тема 1. Вступ до курсу. Інтелектуальна власність як фундамент інноваційного розвитку.
Економічні категорії інтелектуальної власності, патенту та ліцензії. Роль інтелектуальної власності на мікро-, мезо- та макроекономічному рівнях в інноваційній економіці та економіці знань. Міжнародна система охорони інтелектуальної власності: роль Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ), Світової організації торгівлі (СОТ). Об’єкти інтелектуальної власності як товар і як актив. Поняття нематеріальних активів та їхнє місце в економіці знань. Специфіка ІВ з-поміж інших форм власності.
Лекція 1, семінар 1.
Тема 2. Економіка інтелектуальної власності.
Необхідність охорони винаходів в умовах ринкової економіки. Зростання ролі захисту прав інтелектуальної власності у знаннєвій економіці. Вплив патентно-ліцензійної політики на економічне зростання. Патенти та R&D. Модель Нордхауза, крива Лернера та статистичні дослідження Менсфілда. П’ять теорій впливу патентно-ліцензійної політики на інноваційні процеси. Модель Претнара. «Довжина» та «ширина» патенту.
Лекція 2, семінар 2.
Тема 3. Правова охорона промислової власності
Форми охорони винаходів. Основні поняття: винахід, корисна модель, промисловий зразок, торгова марка, фірмове найменування, зазначення походження товару, топографія інтегральної мікросхеми, комерційна таємниця, ноу-хау. Патент як форма охорони промислової власності. Виключні права власника патенту. Об’єкти, що не визнаються патентоздатними. Патентне законодавство за кордоном. Закони Бая-Доула та Стивенсона-Уайдлера у США. Наслідки патентної реформи у США. Законодавство у сфері інтелектуальної власності в Україні.
Лекція 3, 4; семінар 3, 4.
Тема 4. Міжнародний трансфер технологій.
Поняття і суть міжнародного трансферу технологій. МТТ як засіб комерціалізації інновацій. Основні канали МТТ. Комерційні та некомерційні форми МТТ. Переваги та ризики трансферу технологій. Технологічна дифузія. Державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій в Україні та за кордоном. Місце України у процесі МТТ.
Лекція 5, семінар 5.
Тема 5. Венчурний бізнес.
Поняття венчурного бізнесу. Венчурні інвестиції як якор у комерціалізації інноваційних ідей. Бізнес-моделі венчурних фондів. Хто такі бізнес-ангели та їхня роль у інноваційній економіці. Стартапи. Робота венчурних фондів на прикладі США. Роль держави у розвитку венчурного бізнесу. Проблеми венчурної діяльності в Україні.
Лекція 6, семінар 6.
Тема 6. Інтелектуальна власність у розвитку фірми. Теоретична частина.
Підходи до методів оцінки нематеріальних активів. Патенти, патентне цитування, патентний ландшафт та ринкова вартість компанії. Чому вигідно бути «інноваціною» компанією? Скільки можна заробити на ліцензіях. Відкриті інновації. Віртуальні ринки як квінтесенція інтелектуального бізнесу. Переваги та ризики «віртуальних» активів.
Лекція 7, семінар 7.
Тема 7. Інтелектуальна власність у розвитку фірми. Практична частина.
Бізнес-кейси: роль інтелектуальної власності у розвитку компаній – лідерів інформаційної економіки. Битва за патенти. Формування нових ринків. Безкоштовні віртуальні продукти – на чому заробляють їхні розробники.
Лекція 8, семінари 8, 9.
Тема 8. Прикладний аспект патентно-ліцензійної діяльності. Гостьова лекція.
Порядок одержання патенту на винахід (корисну модель, промисловий зразок). Як описати промисловий зразок. Оцінка новизни патенту. Вимога єдності винаходу. Оформлення заявки на винахід (корисну модель), промисловий зразок. Експертиза заявки на винахід. Патентування винаходу в іноземних державах.
Лекція 9, семінар 10.
Тема 9. Захист інтелектуальної власності у країнах, що розвиваються.
Роль інтелектуальної власності в економіці країн, що розвиваються Місце України у світі (Глобальний інноваційний індекс). Інтелектуальна власність та крива Лафера. Особливості управління інтелектуальною власністю в Україні. Проблеми процесу фінансування та комерціалізації інновацій. Інституційне середовище захисту ІВ в Україні.
Лекція 10, семінар 11.
Тема 10. Теорія і практика інтелектуальної власності в Україні.
Роль інтелектуальної власності в українській економіці: цифри, підґрунтя, прогнози. Історія української економічної думки у сфері охорони ІВ. Структура економіки як гальмівний чинник розвитку інтелектуальної власності.
Лекція 11, семінари 12, 13.
Тема 11. Вступ до СОТ та інтелектуальна власність. Зміни в законодавстві. Угода з торговельних аспектів прав інтелектуальної власності (ТРІПС). Антипіратська діяльність. Механізми зниження рівня контрафактної продукції на високотехнологічних ринках.Самостійна робота студента (СРС) – навчальний процес, де оволодіння матеріалом здійснюється студентом у додатковий від обов’язкових навчальних занять час без безпосередньої участі викладача. СРС є основним засобом володіння навчальним матеріалом під час позааудиторної навчальної роботи. Вона є складовою навчального процесу, що впливає на глибину та стійкість набутих знань і умінь, які допомагають творчо застосовувати їх в майбутній професійній діяльності.
Метою СРС є засвоєння в достатньому обсязі навчального курсу «Інтелектуальна власність та інновації» та послідовне формування у студентів самостійності як риси характеру, що є необхідною для сучасного фахівця вищої кваліфікації.
У процесі самостійної роботи студент має перетворитися в активного учасника навчального процесу, навчитись свідомо ставитись до оволодіння теоретичними і практичними знаннями, вільно орієнтуватися в інформаційному просторі.
Вивчаючи курс, студент використовує основні види самостійної роботи:
- самостійну роботу, що забезпечує підготовку до поточних аудиторних занять (підготовка до семінарських занять, написання рефератів, есе тощо);
- пошуково-аналітичну роботу.
Самостійна робота може виконуватись у таких формах:
- аналіз та засвоєння прослуханого лекційного матеріалу;
- вивчення окремих тем або питань, що передбачені для самостійного опрацювання;
- підготовка до семінарських занять та до написання контрольних робіт;
- виконання домашніх завдань;
- системне вивчення матеріалу курсу перед іспитом;
- виконання індивідуальних завдань: написання реферату, підготовка презентацій, пошук та огляд літературних джерел.Рекомендована література: 1.Андрощук Г.О. Міжнародна система охорони інтелектуальної власності: організаційно-правові засади: монографія / Г. О. Андрощук, Л. І. Работягова; Нац. акад. правових наук України, Наук. дослід. ін-т інтелект. власності НАПрУ. – Київ : Інтерсервіс, 2017. – 125 с.2.Андрощук Г.О., Работягова Л.І. Патентне право: правова охорона винаходів: Нав. посібник. –2-е вид., перероб.і доп. К.: МАУП, 2001. - 232 с.3. Андрощук Г.О. Інтелектуальна власність у науково-технічній сфері: методи та принципи вартісної оцінки: Монографія. / Г.О. Андрощук, С.А Давимука - К: Парламентське видавництво, 2014.- 304 с.4.Бажал Ю.М. Економічна теорія технологічних змін : навчальний посібник для вузів / Ю.М. Бажал. - К. : Заповіт, 1996. - 240 с.5.Базилевич В. Д. Інтелектуальна власність : підручник / В. Д. Базилевич. - 3-тє вид., перероб. і доп. - К. : Знання, 2014. - 671 с.6.Войниканис Е. Право интеллектуальной собственности в цифровую эпоху: парадигма баланса и гибкости.- ИД "Юриспруденция",2013-548с. [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://avidreaders.ru/download/pravo-intellektualnoy-sobstvennosti-v-cifrovuyu-epohu.html?f=pdf.7.Законодавство України у сфері інтелектуальної власності (Верховна. Рада України, Комітет з питань науки і освіти) / Упор. Г. О. Андрощук,. М. М. Шевченко, Б. Г. Чижевський, С. В. Семенюк. — К.: Парламентське видавництво, 2013. — 704 с. [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://ndiiv.org.ua/files/25.pdf8.Право інтелектуальної власності: Акад. курс: Підруч. для студ. вищих навч. закладів / О. П. Орлюк, Г. О. Андрощук, О. Б. Бутнік-Сіверський та ін.; За ред. О. П. Орлюк, О. Д. Святоцького.- К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2007. — 696 с.9.Трансфер технологій: підручник / Мазаракі А.А., Андрощук Г.О, Бай С.І. та ін.; за заг. ред. А.А. Мазаракі. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. – 556 с.10.Інноваційне підприємництво : креативність, комерціалізація, екосистема : навчальний посібник для вищих навчальних закладів / [Ю. Бажал, І. Бакушевич, У. Венесаар, ... Г. Григор’єв, О. Гуменна, Н. Іванова, К. Пічик, ... Н. Чала] ; за ред. Ю. М. Бажала; рец. Г. Андрощук, І. Бураковський, В. Россоха; [Ун-т м. Бредфорд, Великобританія, М-во освіти і науки України, Нац. ун-т "Києво-Могил. акад." та ін.]. - Київ : Пульсари, 2015. - 294 с.11.Стратегія економічного зростання Європейського Союзу : навчальний посібник / [Бажал Ю. М., Бураковський І. В., Григор’єв Г. С., Купець О. В., Шевченко О. О. та ін. ; рец. : Россоха В. В., Бандура О. В.] ; за ред. Ю. М. Бажала ; Центр ім. Жана Моне з європейс. студій , Нац. ун-т "Києво-Могилян. акад.", Каф. екон. теорії. - К. : Пульсари, 2013. - 279 с.12. Конов, Ю. П. Рынок интеллектуальной собственности [Текст] : учеб. / Ю. П. Конов, Л. П. Гончаренко. – М. : Экономика, 2010. – 540 с.13. Конов, Ю. П. Экономика интеллектуальной собственности [Текст] : учеб. / Ю. П. Конов, Л. П. Гончаренко. – М. : Экономика, 2011. – 504 с.14. Мухопад, В. И. Коммерциализация интеллектуальной собственности [Текст] моногр. / В. И. Мухопад. – М. : Магистр: ИНФРА-М, 2010. – 512 с.15. Федулова, Л. І. Інтелектуальна власність у національній інноваційній системі [Текст] : наук.-аналітит. доп. / Л. І. Федулова, Г. О. Андрощук, В. К. Хаустов. – К. : Ін-т економіки та прогнозув. НАН України, 2010. – 216 с.16. Цибульов, П. М. Введення до інтелектуальної власності [Текст] : навч. посіб. / П. М. Цибульов. – К. : Держ. Ін-т інтел. власн., 2008. – 124 с.14. Цибульов, П. М. Управління інтелектуальною власністю [Текст] / П. М. Цибульов. – К. : «Держ. Ін-т інтел. власн.», 2009. – 312 с.7.2. Додаткова навчальна література1.Андрощук Г.О. Правова охорона програмного забезпечення (комп’ютерних програм?і баз даних): монографія / Г.О.Андрощук, С.А.Петренко.- К.: НДІ ІВ НАПрНУ. - 2013. — 300с.2.Андрощук Г.О. Державне регулювання відносин у сфері службового винахідництва: монографія / Г.О.Андрощук.- К: НДІ ІВ НАПрНУ- 2013- 236 с.3.Андрощук Г.О. Нанотехнології у XXI столітті: стратегічні пріоритети та ринкові підходи до впровадження /. Г.О. Андрощук, А.В.Ямчук, Н.В. Березняк та ін.: монографія. -К.:УкрІНТЕІ, 2011 - 275.с.4.Керівництво Осло. Рекомендації щодо збору та аналізу даних стосовно інновацій. Третє видання. Спільна публікація ОЕСР та Євростату (Переклад з англійської та наукова редакція Г.О. Андрощука) - К: УкрІНТЕІ, 2009.-162 с.5.Cornish W. R. Intellectual property : patents, copyright, trade marks and allied rights / W. R. Cornish. - 4th ed. - London : Sweet & Maxwell, 1999. - XCV, 817 p.6.Теорія економічного розвитку : дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / Йозеф А. Шумпетер ; пер. В. Старка ; [наук. ред. та авт. передм. до укр. пер. Бажал Ю. М.].- Київ: Києво-Могилянська академія, 2014. - 243 с.7.Теоретичні та методичні засади оцінки вартості інтелектуальної власності Монографія / О.П.Орлюк, О.Б. Бутнік-Сіверський, Г.О. Андрощук, Л.Ю. Федченко та ін. – К.: ТОВ «Лазурит-Поліграф», 2011. – 726 с.8. Федулова Л.І., Мазаракі А.А., Андрощук Г.О. Інноваційна політика: підручник - К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. – 604 с.9.Інтелектуальна власність у формуванні інноваційної економіки України: проблеми законодавчого забезпечення та державного регулювання /Автор-упорядник: Г.О. Андрощук — К: Парламентське вид-во, 2010. — 384 с.10.Университет исследовательского и предпринимательского типа: европейский опыт для Молдовы, России и Украины. Научно-практическоеиздание / кол. авторов: Андрощук Г., Бутник-Сиверский А., Орлюк Е., Цибулев П. и др.. – К.: ООО «Т.А.Т. ГРУП», - 2011. – 316 с.11.World Intellectual Property Indicators 2021 [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_941_2021.pdf12.The International Property Right Index 2021. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://atr-ipri21.s3.amazonaws.com/IPRI_FullReport_v7.pdf13.Global Innovation Index 2021. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2021/14. Національний навчальний центр інтелектуальної власності – IP Academy – за підтримки Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ) презентує унікальні видання з розділу «Патентне право у сфері ІВ»: [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://ukrpatent.org/uk/news/main/Intellectual-Property-and-Economic-Development-04102022Форми та методи навчання: Результати поточного контролю знань студентів, вносяться до відомості обліку поточної і підсумкової успішності при підсумковому контролі у формі іспиту, що враховуються при виставленні підсумкового балу за опанування дисципліни.Об’єктами поточного контролМетоди й критерії оцінювання: Умови переведення даних 100-бальної шкали оцінювання
Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-х бальну та шкалу за системою ЕСТS
Загальна оцінка за вивчення дисципліни “Інтелектуальна власність та інновації” виставляється за 100-бальною шкалою з урахуванням результатів поточного контролю та іспиту. Завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 60 балів включно, завдання, що виносяться на іспит – від 0 до 40 балів включно.
Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результатами поточного контролю знань та за виконання завдань, що виносяться на іспит (за умови, що на іспиті студент набрав не менше 35 балів).
Якщо на іспиті студент набрав менше 35 балів, він позбавляється права складати іспит.
До відомості обліку поточної і підсумкової успішності заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та іспиту.Мова навчання: українська