НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317668

Назва:

Історія СРСР: історіографічні дискусії



Анотація: Огляд розвитку західної совєтології від її зародження після Другої світової війни і до викликів 2000-х рр.; від тоталітарної школи до постревізіоністів. Наукові центри й дослідники, підходи (політична - соціальна - культурна історія), проблематика, джерела. Ознайомлення із науковими працями та дискусіями совєтологів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 14 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Шліхта Н.В., к.і.н, професор, PhD

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- ознайомитись з основними історіографічними дискусіями довкола історії СРСР;
- уміти простежувати основні процеси, особливості радянської історії з перспективи різних історіографічних і теоретико-методологічних підходів;
- уміти читати і аналізувати західні совєтологічні студії.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Історія радянського суспільства, Дослідження радянської історії через мемуари, Історія України ХХ ст.

Зміст дисципліни: Поглиблене ознайомлення із історіографічними підходами західних дослідників до радянської дійсності та історії: від "тоталітарної школи" до ревізіоністів і постревізіоністів. Увага до історіографічних дискусій довкола найбільш дискутивних питань совєтології: взаємини "влада" - "населення"; характер режиму; основні характеристики радянської політики, економіки, суспільства. Джерела, використовувані західними дослідниками. Вплив політичних змін на історіописання.


Рекомендована література: Лаас Н. Слов'янознавчі, радянознавчі та українознавчі студії у Північній Америці: саморефлексії та оцінки ззовні (друга половина ХХ століття) // Український історичний збірник 2013 / Голова редкол. Т. В. Чухліб. - К. : Ін-т історії України НАНУ, 2013. - Вип. 16. - С. 339-358.
Лаас Н. Проблеми соціальної історії України другої половини 40-х - середини 60-х рр. ХХ ст. в англомовній історіографії : Дис. ... канд. іст. наук: 07.00.06 / Н. О. Лаас. - К. : Ін-т історії України НАН України, 2009. - 245 с.
Шліхта Н. Західна совєтологія в пошуках себе і предмету дослідження (середина 1940-х – початок 2000-х рр.) // Docendo discimus – Навчаючи вчимося (методологія нових ділянок історичного знання та її впровадження у навчальні практики: до 25-річчя кафедри історії НаУКМА): збірник статей викладачів кафедри / Упоряд. Наталя Яковенко, Степан Бліндер; наук. ред. Наталя Яковенко. Київ : Дух і Літера, 2020. С. 107-123.
Шліхта Н. Історія радянського суспільства: Курс лекцій. 2-ге вид., перероб. і доп. Харків: Акта, 2015.
Engerman D. C. Know your enemy: The rise and fall of America’s Soviet Experts. – Oxford: Oxford University Press, 2011.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 80 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий

Мова навчання: українська