НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318079

Назва:

Лінгвістична семантика



Анотація: Дисципліна узагальнює й поглиблює відомості про значення мовних одиниць різних рівнів, знайомить із семантичними теоріями, що аналізують структуру значення, його різновиди, співвідношення значення й сенсу, змісту; інтерпретують і систематизують значення лексичних одиниць, пояснюють, як формується зміст речення і як він співвідноситься з дійсністю, а також розглядають проблеми мовного втілення семантичних категорій. Мета курсу - сформувати уявлення про місце семантики у колі лінгвістичних наук; ознайомити студентів із основними напрямами та методами вивчення семантики мовних одиниць різних рівнів для глибшого розуміння особливостей організації та функціювання мови й для провадження власного дослідження мовних явищ.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 1

Кількість кредитів: 6 кредитів (загальна кількість годин - 180 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 36 год.; самостійна робота - 124 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Ясакова Н.Ю., д.філол.н., проф.

Результати навчання: ПРН-2. Упевнено володіти українською мовою для реалізації письмової та усної комунікації, презентації результатів власних досліджень у галузі семантики.
ПРН-3. Застосовувати сучасні технології, зокрема інформаційні, для зібрання мовного матеріалу, пошуку наукових джерел та презентації результатів досліджень у галузі семантики.
ПРН-7. Аналізувати й порівнювати методи семантичних досліджень, напрями вивчення семантики мовних одиниць різних рівнів.
ПРН-8. Характеризувати основні концепції, категорії, поняття лінгвістичної семантики.
ПРН-9. Збирати, систематизувати та інтерпретувати мовні одиниці з огляду на їхню семантику.
ПРН-10. Аналізувати семантику мовних одиниць з урахуванням доцільних методологійних принципів, формулювати висновки проведених досліджень.
ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності у навчальній та дослідницькій роботі.
ПРН-12. Доступно й аргументовано пояснювати семантику мовних одиниць, проблеми її вивчення, висловлювати й обґрунтовувати власний погляд на них.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Лексична семантика. Конотація. Асоціативні зв'язки між словами. Асоціативний експеримент. Полісемія. Омонімія. Синонімія. Антонімія. Лексико-семантична парадигматика. Лексико-семантичне поле. Значення слова в контексті когнітивної семантики. Зміни у семантиці мовних одиниць. Граматичне значення. Взаємодія лексичного і граматичного значень. Семантика морфологічних категорій. Синтаксична семантика. Семантичні категорії та способи їхнього вираження.


Рекомендована література: Основна література
Вихованець І. Р. Частини мови в семантико-граматичному аспекті. Київ, 1988.
Загнітко А. П. Система і структура морфологічних категорій сучасної української мови (проблеми
теорії). Київ, 1993.
Кочерган М. П. Слово і контекст. Львів, 1980.
Кочерган М. П. Теорія функціонально-семантичного поля і її застосування в зіставному мовознавстві.
Мовознавство, 2007, №4-5.
Лисиченко Л. А. Лексико-семантична система української мови. Харків, 2006.
Русанівський В. М. Структура лексичної і граматичної семантики. Київ, 1988.
Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава, 2008.
Тараненко А. А. Языковая семантика в её динамических аспектах (основные семантические процессы).
Киев, 1989.
Тараненко О. О. Андроцентризм у системі мовних координат і сучасний гендерний рух. Київ, 2021.
Ясакова Н. Категорія персональності: природа, структура та репрезентація в українській літературній
мові. Київ, 2016.
Cruse D.A. Lexical Semantics. Cambridge, New York, 1987.
Goddard, C., Wierzbicka, A. Words and Meanings. Lexical Semantics across Domains, Languages, and
Cultures, Oxford University Press, 2014.
Lyons J. Semantics. Vol.1. Cambridge University Press, 1996.
Palmer F. R. Semantics. Cambridge, 1981.
Saeed J.I. Semantics. Oxford, 2003.


Форми та методи навчання: Участь в обговореннях та дискусіях під час навчально-дослідницьких семінарів

Методи й критерії оцінювання: Участь у роботі навчально-дослідницького семінару. Презентація дослідницької роботи на науково-навчальній конференції. Презентація доповіді (повідомлення) на наукових читаннях. Контрольна робота

Мова навчання: українська