Код: 318082Назва:
Проблеми дискурсології
Анотація: Дисципліна узагальнює й поглиблює знання з лінгвосемантики, лінгвопрагматики, лінгвістики тексту та теорії мовної комунікації; інтерпретує і систематизує знання про дискурс, його типи, категорії й одиниці; формує навички застосування дискурс-аналізу у філологічній діяльності.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 2Семестр: 3Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 26 год.; лекції - 10 год.; семінарські заняття - 16 год., самостійна робота - 64 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Кадочнікова О.П.Результати навчання: ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.ПРН-2. Демонструвати упевнене володіння українською мовою під час виголошення доповідей та участі в дискусіях на семінарах; застосовувати знання дискурсології для забезпечення ефективної комунікації.ПРН-4. Оцінювати и? критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування, застосовувати з цією метою прийоми дискурс-аналізу.ПРН-6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби української мови, техніку мовлення та прийоми дискурс-аналізу і дискурс-портретування для досягнення запланованого прагматичного результату під час роботи на семінарах.ПРН-8. Характеризувати основні концепції та теорії дискурсології.ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності і високої академічної культури.ПРН-12. Доступно и? аргументовано пояснювати сутність основних понять та категорій дискурсології, обґрунтовувати власний погляд на них.ПРН-13. Ураховуючи особливості організації дискурсів різних типів, створювати, аналізувати и? редагувати тексти різних стилів та жанрів, написаних українською мовою.ПРН-16. Планувати, організовувати, здійснювати й презентувати дослідження та/або інноваційні розробки в галузі дискурсології, застосовуючи сучасні інформаційно-комунікативні технології.ПРН-18. Знаходити креативні рішення для прикладного застосування прийомів дискурс-аналізу та дискурс-портретування під час лінгвістичної експертизи різноструктурних і різножанрових текстів та комунікативних ситуацій, враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів. ПРН-20. Брати участь у дискусіях щодо різних підходів до кваліфікації дискурсу та його категорій, формулювати переконливі аргументи на підтвердження своєї позиції. Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийЗміст дисципліни: Теми лекцій
Дискурс як об'єкт новітньої гуманітаристики. Визначення поняття дискурс. Напрями дослідження дискурсу. Текст і дискурс.
Структура дискурсу.
Зміст дискурсу.
Типологія дискурсу. Генологія мовленнєвих жанрів.
Дискурс і комунікація. Комунікативні стратегії та тактики.Рекомендована література: Основна література:1. Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен: монографія / за ред. І. С. Шевченко. Х.: Константа, 2005. - 356 с.2. Загнітко А.П. Основи дискурсології: Науково-навчальне видання. - Донецьк: ДонНУ, 2008. - 194 с.3. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: Підручник. - Полтава: Довкілля - К., 2008. - 712 с.Форми та методи навчання: Участь в обговореннях та дискусіях під час науково-дослідницьких семінарів. Виконання й презентація дослідницьких завдань, індивідуального проєкту. Підготовка й виголошення наукової доповідіМетоди й критерії оцінювання: Формами поточного контролю з дисципліни "Проблеми дискурсології" є опитування, обговорення самостійно опрацьованих джерел, дискусії щодо викладених у них наукових проблем, презентації групових та індивідуальних проєктів (дослідницьких завдань) та творчих завдань, контрольна робота. Поточний контроль передбачає оцінювання кожного виду робіт, зазначених в "Умовах визначення навчального рейтингу", та відбувається відповідно до чітко визначених критеріїв за слабусом.Мова навчання: українська