НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318083

Назва:

Лінгвокультурологія



Анотація: Лінгвокультурологія як складова антропоцентричної наукової парадигми дає змогу пізнати мову як багатовимірне явище, що виникло в людському суспільстві, а відповідно усвідомити місце людини в культурі; з'ясувати, як культура формує й організовує мислення мовної особистості, мовні категорії й концепти; ознайомити студентів із базовими поняттями лінгвокультурології та її категорійним апаратом та показати, як вони відображені в мові (словах, тропах, фразеологізмах, символах).

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -26 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 10 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Сегін Л.В., канд.філол.наук, доцент

Результати навчання: ПРН-2: Презентувати результати досліджень українською мовою
ПРН-4: Критично аналізувати проблеми лінгвокультурології та пропонувати шляхи їх розв'язання в складних умовах
ПРН-7: Аналізувати, класифікувати й порівнювати одиниці лінгвокультурології в різних мовах
ПРН-8: Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, основні поняття) та прикладні аспекти вивчення мовних одиниць у лінгвокультурологійному аспекті
ПРН-9: Збирати і систематизувати мовні факти, інтерпретувати й аналізувати досліджувані лексеми, фразеологійний і пареміологійний фонди.
ПРН-10: Здійснювати науковий аналіз лексичного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.
ПРН-11: Дотримуватися правил: академічної доброчесності.
ПРН-12: Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних питань лінгвокультурології, висловлювати власний погляд та обґрунтовувати його.
ПРН-16: Презентувати дослідження в галузі лінгвокультурології з використанням сучасних інформаційно-кмунікативних технологій.
ПРН-17: Презентувати результати свого індивідуального дослідження у виступах на семінарах.
ПРН-18: Застосовувати отримані знання, розширювати та поглиблювати їх у дослідницькій роботі.
ПРН-19: Цінувати й враховувати лінгвокультурні особливості та керуватися принципами толерантності, діалогу й співпраці під час здійснення навчання і професійної діяльності.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Лінгвокультурологія як самостійна наука 1. Витоки лінгвокультурології. 2. Лінгвокультурологія як галузь мовознавства. 3. Лінгвокультурологія в колі суміжних наук. Мова і культура 1. Взаємозв'язок мови і культури 2. Поняття картини світу в лінгвокультурологійному вияві 3. Мовна особистість. Лінгвокультурний типаж Лінгвокультурологійні мовні явища 1. Фразеологія та мовні фігури в системі лінгвокультурних засобів. 2. Пареміологійний мовний фонд як спосіб представлення культури. 3. Лінгвокультуреми, символи та архетипи в національній культурі. 4. Лінгвокультура, культурні семи, культурний фон, культурна конотація. 5. Коди культури та їх класифікація. 6. Лінгвокультурний концепт. 7. Прецедентні феномени: тлумачення, підходи, типологія. 8. Стереотип: ознаки, типологія


Рекомендована література: Основна
1. Венжинович Н. Фраземіка української літературної мови в контексті когнітології та лінгвокультурології. Ужгород, 2018.
2. Енциклопедичний словник символів культури України / за заг. ред. В. П. Коцура, О. І. Потапенка, М. К. Дмитренка, В. В. Куйбіди. 5-е вид. Кам'янець-Подільський: ФОП Гавришенко В. М., 2015. 912 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kotsur_Viktor/Entsyklopedychnyi_slovnyk_symvoliv_kultury_Ukrainy.pdf?PHPSESSID=eulsffctdud5kqefe4p63q13a0
3. Жайворонок В. В. Мовні знаки української етнокультури в антропоцентричному висвітленні. Мовознавство. 2012. № 2. С. 58-64
4. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури. Словник-довідник. К.: Довіра, 2006. 703 с.
5. Загнітко А. П., Богданова І. В. Лінгвокульторологія: навчальний посібник. 3-тє вид., перероб. і доп. Вінниця: ДонНУ ім. Василя Стуса, 2017. 287 с.
6. Кононенко В. І. Українська лінгвокультурологія. К.: Вища школа, 2008. 327 с.
7. Кононенко В. І. Символи української мови. Івано-Франківськ, 2013.
8. Мізін К. І. Нові напрями в українському мовознавстві: зіставна лінгвокультурологія. Мовознавство. 2012. №. 6. С. 38-52.
9. Лінгвокультурологічна та етнолінгвістична інтерпретація слова й тексту: Хрестоматія / Укладачі: Т. І. Вавринюк, Ж. В. Колоїз, Н. М. Малюга, Н. М. Шарманова. Кривий Ріг: КПІ ДНВЗ "КНУ", 2015. 221 с.
10. Манакін В. М. Мова і міжкультурна комунікація. К.: Академія, 2012. 288 с.
11. Назаренко О. В. Українська фразеологія як вираження національного менталітету: автореф. дис. … канд. філол. наук. Д, 2001. 18 с.
12. Нідзельська Ю. М. Актуальні проблеми лінгвокультурології: навчально-методичний посібник. Житомир, 2014. 84 с.
13. Сукаленко Т. Лінгвокультурні типажі в українській художній літературі ХІХ ст. : монографія. К.: Вид. дім Дмитра Бураго, 2018. 676 с.
14. Українська лінгвокультурологія: підручник / за заг. ред. О. І. Потапенка. К.: Міленіум, 2016. 367 с.


Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарських заняттях.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: Робота на семінарському занятті - до 6 балів за кожне заняття, самостійна робота (дослідницьке завдання) - 12 балів, екзамен - 40 балів.

Мова навчання: українська