НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318094

Назва:

Лінгвістичні аспекти риторики



Анотація: Курс "Лінгвістичні аспекти риторики" закладає основи для подальшого розвитку мовної й мовленнєвої компетенції студентів, розвиває аналітичний підхід до процесу публічної комунікації, формує і вдосконалює техніку мовлення, забезпечує розвиток навичок правильного, свідомого, ефективного спілкування у глобалізованому культурному просторі, закладає фундамент професіоналізму фахівця гуманітарної сфери. Курс розрахований на студентів магістерських програм, які здобувають фах філолога, і буде корисний з погляду розвитку навичок критичного фахово зорієнтованого мислення. Підвищення загальнокультурного рівня сучасної освіченої людини, яка володіє усіма виявами усної і писемної творчості, та забезпечення ефективного спілкування на рівні вимог сьогодення.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Федорів Я.Р., кандидат філологічних наук, доцент

Результати навчання:
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН-2. Упевнено володіти англійською мовою для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійної й наукової комунікації; ефективно презентувати результати досліджень англійською мовою.
ПРН-3. Застосовувати сучасні методики й технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості фахового дослідження.
ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язанням, аргументуючи власну точку зору.
ПРН-5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня.
ПРН-6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби англійської мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації, зокрема й в умовах міжкультурної взаємодії.
ПРН-11. Дотримуватися правил академічної доброчесності.
ПРН-13. Редагувати тексти різних стилів і жанрів англійською мовою, зокрема тексти зразків публічного мовлення.
ПРН-19. Цінувати й враховувати лінгвокультурні особливості та керуватися принципами толерантності, діалогу й співпраці під час здійснення професійної діяльності.
ПРН-20. Фахово презентувати ти вести дискусію англійською мовою, вправно застосовуючи принципи риторики та теорії аргументації, а також законів техніки мовлення.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Предмет і завдання риторики. Класичні засади риторики. Загальна характеристика публічних виступів. Жанри та види ораторського мистецтва. Взаємодія оратора й аудиторії. Риторика інформування. Риторика переконування. Соціально-побутове красномовство. Політичні промови. Лінгвокультурологічні особливості публічних виступів.


Рекомендована література:
1. Абрамович С.Д., Чікарькова М.Ю. Мовленнєва комунікація. - К.: Центр навчальної літератури, 2004. - 472 с.
2. Аристотель. Поэтика. Риторика. - СПб.: Азбука, 2000. - 352 с.
3. Белова А. Д. Лингвистические аспекты аргументации: Лингвистика. Теория коммуникации. Английский язык / Киевский национальный ун-т им. Тараса Шевченко / А.И. Чередниченко (отв. ред.). - 2.изд., перераб. и доп. - К., 2003. - 304 с. - Библиогр.: с._283-300.
4. Львов М.Р. Риторика. Культура речи. - М.: Академия, 2003. - 272 с.
5. Мацько Л. І. Риторика: навчальний посібник для вищих навчальних закладів / Л. І. Мацько, Мацько О.М. - 2-ге вид., стер. - К.: Вища школа, 2006. - 311 с.
6. Петлюченко Н. В. Харизматика: мовна особистість і дискурс. - Одеса: Астропринт, 2009. - С. 106-113.
7. Почепцов Г. Г. Теория и практика коммуникации (от речей президентов до переговоров с террористами). - М.: Центр, 1998. - 352 с.
8. Прокопович Ф. Філософські твори. - Том І. Риторика [Електронний ресурс]. - URL: http://www.hram.kiev.ua/index.php?mode=books&cat=25&parent=3471&id=3514.
9. Сагач Г. М. Риторика. - 2-ге вид. - К.: Вид. дім "Ін Юре", 2000. - 568 с.
10. Федорів Я. Р. Лінгвістичні моделі дискурсу публічних виступів: нариси із сучасних культурно-мовленнєвих практик. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2010.
11. Burton G. O. Silva Rhetoricae [Електронний ресурс]. - URL: http://rhetoric.byu.edu.
12. Carroll, R. T. Pragmatic Fallacy / The Skeptics Dictionary. - © Copyright 2007 [Електронний ресурс]. - URL: http://skepdic.com/pragmatic%20fallacy.mht.
13. Graduation Speech and Valedictorian speech ideas for you [Електронний ресурс]. - URL: http://www.persuasive-speechesnow.com/graduation-speech.html.
14. Sociolinguistic and Pragmatic Aspects of Public Speaking Discourse // Sborn?k prac? filozofick? Fakulty Brn?nsk? Univerzity / Studia minora Facultatis philosophicae Universitatis Brunensis. - Brno Studies in English. - 2001. - S. 7, 27. - P. 11-21. [Електронний ресурс]. - URL: http://www.phil.muni.cz/plonedata/wkaa/BSE/BSE_2001-27_Scan/BSE_27_02.pdf.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (поточні тести (пост-лекційна перевірка засвоєння теоретичного матеріалу), робота на семінарських заняттях (індивідуальні / групові проекти), виконання і презентація письмового завдання (аналіз промов різних мовленнєвих жанрів), контрольні промови), підсумкова контрольна робота, захист індивідуального науково-дослідницького проекту з дисципліни); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: англійська