Код: 318095Назва:
Основи семіотики
Анотація: У рамках курсу будуть представлені основи семіотики та огляд сучасного розвитку семіотичних ідей. Семіотика розглядається як одна з фундаментальних основ для гуманітарних досліджень. Програма курсу передбачає аналіз різноманітних сфер семіотики, зокрема семіотики культури й мистецтва, невербальної семіотики, семіотики сучасних сфер життя, зокрема реклами і моди, а також проблем походження мови. Слухачі курси отримають практичний досвід комунікативного аналізу, практичного дослідження знаків різної природи, знакових систем та знакових ситуацій. Мова викладання - англійська.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: ІІСеместр: 3Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 80 год.)Форма контролю: залікРезультати навчання: ПРН-8. Характеризувати основні концепції, принципи, поняттєвий апарат семіотики.ПРН-7. Аналізувати й порівнювати різні семіотичні напрями та підходи до кваліфікації знаків.ПРН-12. Доступно й аргументовано пояснювати сутність основних понять та проблем семіотики та семіології, обґрунтовувати власний погляд на них.ПРН-18. Знаходити креативні рішення для прикладного застосування лінгвістичних досліджень, проводити лінгвістичну експертизу різноструктурних і різножанрових текстів та враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів.ПРН-2. Презентувати інформативні повідомлення у межах письмового та усного наукового дискурсу, виголошуючи їх в аудиторії англійською мовою.ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності і високої академічної культури.ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.Спосіб навчання: аудиторнийЗміст дисципліни: Вступ до теорії знаків. Типи семіотик. Знакова організація комунікації:дві хвилі семіотики: Ф.Соссюр, Ч.Пірс та Т.Себіок. Семіотика вербальної комунікації. Семіотика невербальної комунікації. Типи знаків у природніх та штучних мовах. Іконічні знаки. Іконічність у морфології. Іконічність у синтаксисі. Знаки індекси. Індексальні знаки у вербальній комунікації. Індексальні знаки у невербальній комунікації. Знаки символи. Лінгвосеміотичний аналіз тексту.Рекомендована література: Основна:The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. (Ed. Cobley, P.), Routledge: London and New York, 2005 (first eddition 2001).International Handbook of Semiotics. (Ed. Trifonas, P.P.), Springer Science+Business Media Dordrecht, 2015.Sebeok T.A. An Introduction to Semiotics. University of Toronto Press Incorporated, 1994. 161 p.Livytska, I. Narrative Discourse as an Emergent Phenomemon: Global Semiotic Approach. Journal of Narrative and Language Studies. Vol.9, No.16, 2021, - P.57-67.Morris Ch. Foundations of the Theory of Signs // International Encyclopedia of Unified Science. - Chicago: University of Chicago Press. - 1938. - Vol. 1, Number 2. ? P. 1-59. Scholes R. Semiotics and interpretation. ? New Haven, London : Yale University Press, 1982. ? 161 p. Parmentier R. J. Signs in Society. Studies in Semiotic Anthropology. - Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press, 1994. - 234 p.Андрейчук Н. І. Інтерпретанта як людський чинник мовного семіозису //Мовознавство. - 2012. ? №3. - С. 65-74. Ділі Дж. Основи семіотики / Перекл. з англ. та наук. ред. А. Карась. - Львів: Арсенал, 2000. - 232 с. Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / [пер. з англ. М. Гірняк]. - Львів: Літопис, 2004. - 384 с. Єрмоленко С. С. Мовне моделювання дійсності і знакова структура мовних одиниць: Монографія. - К., 2006. - 384 с. Загнітко А. П. Сучасні лінгвістичні теорії.- Донецьк: ДонНУ, 2006.? К., 1999. - 338 с. 9. Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови: монографія. - Запоріжжя : Кругозір, 2015. ? 640 с. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями і проблеми: підручник. - Полтава: Довкілля-К, 2008. - 712 с. 21. Почепцов Г. Г. Семиотика. - М.; К.: Рефл-бук, Ваклер, 2002. - 431 с. Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. - К.: Основи, 1998. - С.86-101. Додаткова:Агеев В. Н. Семиотика. - М.: Изд-во "Весь Мир", 2002. - 256 с. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. - М., 1994. 3. Барт Р. S / Z: / Пер. с фр. Г. К. Косикова и В. П. Мурат; под ред. Г. К. Косикова. - 3-е изд.- М.: Академический Проект, 2009. - 373 с. Гринев-Гриневич С.В., Сорокина Э.А. Основы семиотики. - М.: Флинта, 2017. - С.12-115.Карцевский С. Об асимметричном дуализме лингвистического знака // Звегинцев В.А. История языкознания XIX-XX веков в очерках и извлечениях. Ч. ІІ. - М.: Просвещение, 1965. - С. 85-91. Крейдлин Г. Невербальная семиотика. Язык тела и естественный язык. - М.: НЛО, 2004. Мечковская Н. Б. Семиотика: Язык. Природа. Культура: курс лекций. - М.: Издательский центр "Академия", 2004. - 432 с. Моррис Ч.У. Основания теории знаков //Семиотика /Сост., вступ. статья и общ. ред. Ю.С.Степанова. - М.: Радуга, 1983. - С.37-89. Пирс Ч.С. Логические основания теории знаков. - СПб.: Алетейя, 2000. - 352 с. Соломоник А. Позитивная семиотика. О знаках, знаковых системах и семиотической деятельности. - Минск: МЕТ, 2004. - 191 с.Степанов Ю. С. Семиотика. - М.: Академический проект, 1972. - 341 с. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. - М.: Петрополис, 1998. - 432 с.Якобсон Р. Взгляд на развитие семиотики. - М.: Наука, 1996. - 503 с. Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (участь у роботі навчально-дослідницького семінару, рефлексії, виконання групового проекту, презентація індивідуального дослідницького завдання, презентація доповіді на наукових читаннях, поточні тести, презентація та взаєморецензування індивідуальних проектів); підсумковий контроль - 30 балів (залік).Мова навчання: англійська