Код: 318108Назва:
Соціокультурні аспекти комунікації
Анотація: Курс "Соціокультурні аспекти в комунікації" має на меті ознайомити студентів з особливостями соціокультурних і міжкультурних аспектів комунікації. Дисципліна також спрямована на розвиток комунікативної компетентності майбутніх лінгвістів і підвищення рівня їхньої етичної взаємодії з колегами в розмаїтому і багатокультурному середовищі.
Мета курсу - розвинути у студентів культурну сприйнятливість, здатність до правильної інтерпретації різноманітних видів комунікативної поведінки, сформувати вміння застосовувати на практиці здобуті знання в різних ситуаціях, що передбачають соціокультурну і міжкультурну взаємодії.
Завданням курсу є ознайомлення студентів з теоретичними засадами соціокультурної та міжкультурної комунікацій, основними видами соціокультурної комунікації, формами, моделями та її структурними елементами.Тип дисципліни: вільного вибору студентаРік навчання: 2Семестр: 4Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -30 год.; лекції - 12 год.; семінарські заняття - 18 год.; самостійна робота - 60 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Підкуймуха Людмила Миколаївна, к.філол.н., доцентРезультати навчання: ПРН-6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови й техніку мовлення для досягнення успішної комунікації, зокрема й в умовах міжкультурної взаємодії.ПРН-5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших соціальних і культурних груп.ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно і професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язання в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. ПРН-18. Враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів, проводити самостійні спостереження та дослідження щодо різних аспектів взаємодії мови і суспільства.ПРН-19. Враховувати лінгвокультурні особливості, аналізувати роль мови у формуванні ідентичності і налагоджуванні міжмовних і міжкультурних зв'язків.ПРН-20. Брати участь у дискусіях щодо різних підходів до кваліфікації мовленнєвих явищ, формулювати переконливі аргументи на підтвердження своєї позиції. ПРН-15. Використовувати спеціалізовані лінгвістичні знання, сучасні методики й технології щодо збору мовного матеріалу для розв'язання складних дослідницьких завдань і проблем взаємодії мови і суспільства, мови і культури, що потребує оновлення та інтеграції знань.ПРН-2. Створювати інформативні презентації у межах наукового дискурсу, демонструвати мовностилістичну досконалість, виголошуючи їх в аудиторії.ПРН-3. Використовувати сучасні пошукові системи й наукометричні бази, добираючи джерела та мовний матеріал для виконання дослідницьких завдань та проєктів. ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-дослідницьку діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку й професійного самовдосконалення.ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності і високої академічної культури.Спосіб навчання: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години -40 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 80 год.)Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Передумовою успішного оволодіння курсом є засвоєння програми дисциплін "Загальне мовознавство", "Практикум усного й писемного мовлення англійською мовою" на рівні бакалавра та "Теорія мовної комунікації", "Лінгвістична семантика" на рівні магістра. Проблематика дисципліни "Соціокультурні аспекти в комунікації" тісно пов'язана з наповненням курсів "Лінгвокультурологія", "Соціолінгвістика", "Лінгвістичні аспекти риторики".
Курс охоплює такі аспекти: 1) усвідомлення кореляцій між соціокультурним і міжкультурним аспектами комунікації; 2) розуміння соціокультурних і міжкультурних особливостей під час перекладу; 3) формування підґрунтя для успішної комунікації в міжкультурному середовищі.Зміст дисципліни: Поняття комунікації і її роль у концепції культури. Функції комунікації. Основні види комунікації.
Соціокультурна комунікація. Типи соціокультурної комунікації. Основні категорії соціокультурної комунікації.
Мова і культура. Соціокультурна комунікація під час перекладу.
Міжкультурна комунікація як тип соціокультурної комунікації. Міжкультурні особливості комунікативної поведінки.
Поняття міжкультурно-комунікативної компетенції - її структура, рівні, засоби підвищення. Толерантність і її межі. Інтолерантність.
Елементи комунікації у контексті соціокультурної комунікації. Вербальна комунікація. Невербальна комунікація, її види. Паравербальна комунікація. Психологічні основи міжкультурної комунікації.Рекомендована література: Основна література1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. К. : Академія, 2004. 344 с.2. Манакін В.М. Мова і міжкультурна комунікація. К. : Академія, 2012. 288 с.3. Основи міжкультурної комунікації: навч. посібник. Чернівец. нац. ун-т, 2012. 160 с.4. Hoecklin L. 1994. Managing Cultural Differences. Wokingham:Addison Wesley. 5. Byram M., Zarate G. (1997). The Sociocultural and Intercultural Dimension of Language Learning and Teaching. Strasbourg: Council of Europe Press, 1997.6. Bryson, L. (ed.) (2012). The Communication of Ideas, New York: Harper and Brothers. 7. Holliday A., Hyde M., Kullman J. Intercultural Communication. An Advanced Resource Book. Routledge Taylor & Francis Group, 2014. 250 p.8. Jandt, F. (2001). Intercultural Communication. Beverly Hills: Sage Publications.9. Kramsch, C. (2000). Language and Culture. Oxford: Oxford University Press.10. Lasswell, H.D. (1948). The structure and function of communication in society', in.11. Obe, J. (2008). Introduction to mass communication. Lagos: National Open University of Nigeria.12. Orbe, M.P. and C.J. Bruess (2005). Contemporary Issues in Interpersonal Communication. California: Roxbury Publishing Company.Форми та методи навчання: Участь в обговореннях та дискусіях під час науково-дослідницьких семінарів. Виконання й презентація дослідницьких завдань.Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою.
Формами поточного контролю є опитування, обговорення самостійно опрацьованих джерел, дискусії щодо викладених у них наукових проблем, презентації індивідуальних проєктів (дослідницьких та творчих завдань). Поточний контроль передбачає оцінювання кожного виду робіт, зазначених в "Умовах визначення навчального рейтингу".Мова навчання: українська