НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318132

Назва:

Біоетика та біобезпека новітніх технологій



Анотація: Курс "Біоетика та біобезпека новітніх технологій" спрямовано на ознайомлення студентів з базовим підґрунтям та опанування основними поняттями сучасної біоетики, нормативними документами щодо захисту прав людини та тварин векспериментальних дослідженнях, формування загальнонавчальної та спеціальної компетенції під час формулювання та вирішення біоетичних проблем у різних галузях біології. Курс охоплює історичний розвиток, предметне поле та соціально-правові проблеми біоетики. Біоетика розкривається як міждисциплінарна галузь знань, спрямована на виявлення, вивчення та осмислення проблем біомедичної практики та біологічних досліджень з моральної, філософської та соціально-правової точки зору. Особливістю курсу ознайомлення з основними проблемами біозахисту та біобезпеки, зумовленими сучасними досягненнями світової експериментальної науки, формування розуміння рівнів біологічної безпеки стосовно найбільш загрозливих з точки зору біозахисту і біобезпеки напрямів біологічних досліджень. Курс розраховано на студентів, які вже опанували базовими біологічними дисциплінами.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Фуртат І.М., кандидат біологічних наук, доцент

Результати навчання: у результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- мати уявлення про біоетику як міждисциплінарну галузь знань,
- оперувати понятійним апаратом біоетики як науки, предмета, завдань і методологічних основ біоетики як розділу соціально-гуманітарних та медико-біологічних знань,
- виробити вміння аналізувати сучасну біологічну, у тому числі й дослідницьку практику, з використанням понятійного апарату біоетики,
- організовувати науково-дослідну діяльність відповідно до принципів біоетики,
- застосовувати отримані знання для вирішення конкретних наукових, науково-практичних, методичних, інформаційно-пошукових та інших завдань,
- усвідомлювати проблеми у сфері біоетики та біозахисту, що виникають внаслідок прогресу, який відбувається у природничих науках,
- усвідомлювати соціальну, етичну та юридичну відповідальність вчених, які здійснюють дослідження із використанням лабораторних хребетних тварин у біологічних і медичних експериментах,
- усвідомлювати соціальну, етичну та юридичну відповідальності вчених, задіяних у природничих науках,
- усвідомлювати концепцію "подвійного використання" та її актуальність у контексті прогресу медико-біологічних наук,
- оцінювати роль науковців у мінімізації потенційних ризиків нецільового використання результатів наукових досліджень,
- оцінювати причини виникнення дебатів стосовно "подвійного використання" з точки зору відповідальності окремого науковця, біоетики та біозахисту,
- усвідомлювати мотивацію та оцінювати ризики заподіяння шкоди для оточуючих за умов біоагресії, біозлочину та біотерористичних актів,
- розуміти ризик біотероризму у контексті прогресу біологічних наук,
- класифікувати різні типи біологічної зброї і навчитися оцінювати ризики заподіяння шкоди для оточуючих за умов застосування біологічної зброї.


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Ботаніка", "Біохімія", "Генетика", "Молекулярна біологія", "Мікробіологія", "Вірусологія", "Механізми клітинного сигналювання", "Імунологія", "Біоінформатика", "Біологічні основи інфекційних процесів", "Біотехнологія", "Основи молекулярної еволюції", "Біологія систем", "Біосенсорні технології", "Генетика мікроорганізмів", "Генетика рослин", "Генна інженерія", "Генетика людини", "Геноміка".

Зміст дисципліни: Поняття "біоетика", предмет та завдання біоетики. Специфіка формування біоетики як дисципліни: міждисциплінарний характер та орієнтація на вирішення соціально-практичних завдань. Принципи, правила та права біоетики. Особливості етичної поведінки у системі дослідник-піддослідний та лікар-пацієнт (основні моделі). Сучасні проблеми біоетики: підвищення ролі у вирішенні проблеми подвійного використання. Дилема подвійного використання у контексті наукових досліджень. Обов'язки науковців, пов'язані з проблемою подвійного використання. Біоетичні аспекти та моральні принципи проведення експериментів на тваринах у наукових дослідженнях та навчальній роботі. Мінімізація страждань лабораторних тварин (гуманне утримання, моральне значення знеболювання, евтаназія лабораторних тварин, етика ставлення до лабораторних тварин у практиці викладання). Формування концепції "трьох R" Рассела і Берча. Поняття "біобезпека". Об'єкт, завдання та основні напрями розвитку біобезпеки та біозахист. Сучасне розуміння рівнів біологічної безпеки. Визначення поняття "біобезпека". Біологічна безпека у "вузькому" та "широкому" розумінні. Коло проблем та найбільш загрозливі напрями біобезпеки. Рівні та структура біобезпеки. Біобезпека та національна безпека. Поняття "біологічні ризики" та підходи до їхнього оцінювання. Поняття та класифікація біологічних ризиків. Управління біоризиками. Модель AMP: A (оцінка), M (зниження), P (виконання). Оцінка біоризиків та її ефективність. Концепція системи запобігання. Роль наукової спільноти у розробці та зміцненні міжнародних відносин у галузі біозахисту та біобезпеки. Ініціативи міжнародної спільноти, спрямовані на зменшення загроз, що можуть виникати внаслідок зловживань результатами сучасних досліджень та можливостей новітніх технологій. Забезпечення сталого біозахисту через механізми національного, регіонального та міжнародного партнерства: вивчення досвіду різних країн. Конвергенція хімії та біології. Прогрес науки і технологій та конвенції про заборону біологічної, токсинної та хімічної зброї. Міжнародні й національні наукові організації та їхня роль у сприянні біозахисту. Біобезпека та інфекційні захворювання. Біозахист у контексті природних спалахів захворювань. Біобезпека та біотероризм. Біотероризм як найбільша загроза існування людства.


Рекомендована література: 1. Берн І., Езер Т., Коен Дж., Оверал Дж., Сенюта І. Права людини у сфері охорони здоров'я: практичний посібник / За наук. ред. І. Сенюти. - Львів : Вид-во ЛОБФ "Медицина і право", 2012. - 552 с. ISBN 978-966-2019-16-2.
2. Біозахист - Свобода і відповідальність у дослідженнях. Коментар укр. мовою / Берлін Deutscher Ethikrat, 2014. - 166 с.
3. Ковальова О.М., Лісовий В.М., Амбросова Т.М., Смирнова В.І. Основи біоетики та біобезпеки: підручник (ВНЗ ІІІ-ІV р. а.)., 2-е (виправлене). - Всеукраїнське спеціалізоване видавництво "Медицина", 2017. - 392 с. ISBN: 978-617-505-592-2
4. Ліщинська-Милян О.І. Філософські та прикладні аспекти біоетики: Текст лекції.- Львів: видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2004. - 24 с.
5. Сучасні проблеми біоетики / Редкол.: Ю.І. Кундієв (відп. ред.) та ін. - К.: "Академперіодика", 2009. - 278 с.
6. Уітсбі С., Новосьолова Т., Вальтер Дж., Дандо М. Запобігання біологічним загрозам: що Ви можете зробити. Посібник з питань біологічного захисту та як їх вирішувати / україномовна версія для використаннія в навчальному процесі, перекл. та видан. матеріалів співробітн. Ін-ту біохімії ім. О.В. Палладіна НАН України, членами Української асоціації біобезпеки в рамках Партнерського проекту УНТЦ Р633, University of Bradford, 2015. - 328с.
7. Animal models for assessing countermeasures to bioterrorism agent. The National Academies Press, Washington, DC. - 2011. - 153 p.
8. Biosafety in Microbiological and Biomedical Laboratories (BMBL) 5th Edition. US Government Printing Office Washington, 2007. - 413 р.
9. Cooley D.R. Technology, Transgenics and a Practical Moral Code. Springer Science Business Media B.V., 2010. - 285 p. DOI 10.1007/978-90-481-3021-4
10. Dolan K. Laboratory Animal Law: Legal Control of the Use of Animals in Research, 2nd Edition. - Wiley-Blackwell , 2007. - 240 р. DOI: 10.1002/9780470753361
11. Hau J., & Schapiro S.J. (Eds.). Handbook of Laboratory Animal Science, Volume I: Essential Principles and Practices (3rd ed.). - CRC Press., 2010. - 740 р. doi.org/10.1201/b10416
12. Gustin J.F. Bioterrorism: a guide for facility managers. Taylor & Francis Group. Published 2020 by River Publishers, 2020. - 279 p.
13. Laboratory biosafety manual, fourth edition (Laboratory biosafety manual, fourth edition and associated monographs). World Helth Organization, 2020. - 124 p. ISBN: 9789240011311 Laboratory biosafety manual, 4th edition (who.int)
14. Manual of Security Sensitive Microbes and Toxins / ed. Liu D. - CRC Press Taylor & Francis Group, 2014. - 874 p.
15. Margaret A. Somerville and Ronald M. Atlas, 'Ethics: A Weapon to Counter Bioterrorism// Science. - 2005. - Vol.307. - - P. 1881-1882.
16. Minehata M. & Friedman D. Biosecurity Education in Israeli Research Universities: Survey Report. - Institute for National Security Studies (INSS), Israel аnd Bradford Disarmament Research Centre (BDRC), United Kingdom, 2009. - 15 р.
17. Parekh S.R. The GMO Handbook. Genetically Modified Animals, Microbes, and Plants in Biotechnology. Humana Press Inc., 2004. - 386 р.
18. Risk assessment (Laboratory biosafety manual, fourth edition and associated monographs). World Helth Organization, 2020. - 132 p. ISBN 978-92-4-001145-8 (electronic version) Laboratory biosafety manual, 4th edition: Risk Assessment (who.int)
19. Ritva H. The Role of National Ethics Commissions in Finland // Bioethics. - 2003. - Vol. 17. - P. 357 - 368.
20. Sture J.F. Dual Use Awareness and Applied Research Ethics: A Brief Introduction to a Social Responsibility Perspective for Scientist, United Kingdom, Bradford: Making Knowledge workTM, 2010. - 76 р.
21. Testing of Genetically Modified Organisms in Food / Farid E. Ahmed, editor. - Food Products Press®, The Haworth Press, Inc., 2004. - 342 p. ISBN 1-56022-274-3
22. Whitman J. When Dual Use Issues Are So Abundant, Why Are Dual Use Dilemmas So Rare ?, United Kingdom, Bradford, 2010. - 167 р.



Форми та методи навчання: лекції (16 год.), семінарські заняття (14 год.), самостійна робота (60 год.)

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 64 балів (опитування, виступи на семінарах, тестування на лабораторних заняттях, індивідуальне практичні та письмові завдання на лабораторних заняттях); підсумковий контроль - 36 балів (залік)

Мова навчання: українська