Код: 318695Назва:
Українська література від модерну до сучасності: постколоніальний вимір
Анотація: Курс має на меті висвітлити тексти української літератури від епохи Бароко до сьогодення в контексті анти/постколоніального дискурсів. Акцентується увага на тому, що українська література в різні епохи пропонує різні моделі національної ідентичності, підважуючи імперські претензії та утверджуючи власну культурну самодостатність.
До розгляду пропонуються твори Г. Сковороди, Г. Квітки-Основ'яненка, І.Нечуя-Левицького, Лесі Українки, А.Кримського, В.Домонтовича, Ю. Андруховича та інших.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: IСеместр: IIКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42; лекції -28, семінарські заняття - 14; самостійна робота - 78)Форма контролю: екзаменРезультати навчання: ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати історичні, соціальні, культурні проблеми в контексті теорії постколоніалізму, які відбиті в літературі від Бароко до постмодернізму. ПРН-7. Використовувати методологію постколоніальних досліджень, теорії конструювання національно-культурної ідентичності, пам'яті, теорій травм тощо. Оцінювати праці українських гуманітаріїв у контексті світової та філософсько-естетичної думки. ПРН-10. Здійснювати науковий аналіз літературних текстів від Бароко до постмодернізму, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням методологічних принципів постколоніальних досліджень, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних.ПРН-11. Дотримуватися правил академічної доброчесності.ПРН-15. Засвоювати теорії та концепції, що народжуються як у галузі літературознавства, так і на межі різних гуманітарних наук щодо осмислення минулого і сучасності в контексті анти/постколоніальних дискурсу.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Філософія і література
- Головні теоретичні концепції та школи західного літературознавства ХХ ст.;
- Проблеми поетики;
- Вступ до літературної антропології;
- Українське літературне бароко;
- Аксіологічні виміри літератури;
- Література і політика в ХІХ-ХХст.: європейський контекстЗміст дисципліни:
Метою курсу є прочитання текстів української літератури крізь призму постколоніальних студій. У фокусі уваги - творчість українських авторів різних епох і літературних напрямів від Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ'яненка, Івана Нечуя-Левицького, Агатангела Кримського, Лесі Українки, Володимира Винниченка, Віктора Петрова-Домонтовича до Сергія Жадана та найсучаснішої поезії та прози часів російсько-української війни. Передбачено аналіз питань конструювання ідентичності, національної тожсамості, культурної пам'яті, теорій травми, фронтиру та мультифронтиру, імперіалізму, внутрішньої та зовнішньої колонізації.Рекомендована література: 1. Агеєва В. За лаштунками імперії. Київ, Віхола, 2021. 360 с.2. Бгабга Г. Націєрозповідність. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. : антологія ; за ред. Марії Зубрицької (2-ге вид., доповнене). Львів: Літопис, 2001. С. 738-740.3. Гундорова Т. Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми: статті та есеї. Київ: Грані-Т, 2013. 548 с.4. Європейська меланхолія. Дискурс українського окциденталізму / За ред. Т. І. Гундорової. Київ: ВД "Стилос", 2008. 160 с.5. Каппелер А. Росія як поліетнічна імперія: виникнення, історія, розпад. Львів: Видавництво Католицького Українського університету, 2005. 360 с.6. Павлишин М. Козаки в Ямайці: постколоніяльні риси в сучасній українській культурі. Слово і час, 1994, №4. С. 65 -71.7. Саїд Е. Культура й імперіялізм / пер з англ.К. Ботанова, Т. Цимбал [та ін.]. Київ, Критика, 2007. 608 с.8. Снайдер Т. Шлях до несвободи. Росія, Європа, Америка / Пер. з англ. Г. Герасим. Львів, Човен, 2020.9. Співак Ґ. Ч. В інших світах. Есеї з питань культурної політики. Київ: Вид. дім "Всесвіт", 2006. 480 c.10. Томпсон Е. М. Трубадури імперії: Російська література і колоніалізм. / Пер. з англ. М. Корчинської. Київ, Видавництво Соломії Павличко "Основи", 2006. 368 с.11. Шкандрій М. В обіймах імперії: Російська і українська літератури новітньої доби / Пер. П. Таращук. Київ, Факт, 2004. 496 с.12. Ashcroft B., Griffiths G., Tiffin H. The Post-colonial Studies Reader 2nd ed., London ; New York : Routledge, 2006. xxviii, 587 p. : ill. ; 25 cm.13. Korek J. (ed.), From Sovietology to Postcoloniality: Poland and Ukraine from a Postcolonial Perspective [w:]: S?dert?rn Academic Studies 32, Stockholm 2007. 272 p.14. Spivak G. C. The Post-Colonial Critic. Interviews, Strategies, Dialogues. New York and London: Routledge, 1990. 176 р.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
Поточний контроль - 60;
Підсумковий контроль - 40 (екзамен)
Мова навчання: українська