Код: 318707Назва:
Гендерний дискурс українського модернізму
Анотація: Передбачається аналіз ґендерних аспектів української літератури ХХ ст., кризи патріархальних цінностей у модерній культурі. Європейський модернізм пов'язаний із "війною статей", тобто протистоянням патріархальних і сучасних уявлень про місце та роль чоловіка і жінки в соціокультурних процесах, про біологічні й соціальні чинники ґендерної ідентифікації. Емансипаційні тенденції утвердилися в українському письменстві в середині ХІХ ст., у прозі Марка Вовчка, згодом Олени Пчілки, Наталі Кобринської. Модернізм початку ХХ ст. активно дебатує феміністичну проблематику. Розглядається також ґендерна специфіка модернізаційних процесів сучасної літератури.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: IIСеместр: IIIКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120; аудиторні години - 42; лекції -28, семінарські заняття - 14; самостійна робота - 78)Форма контролю: екзаменВикладач(і): д.філол.н., проф. Агеєва Віра ПавлівнаРезультати навчання: ПРН-7. Оцінювати методи дослідження гендерного дискурсу художнього твору, зокрема аксіологічних настанов персонажів та автора.ПРН-8. Характеризувати теоретичні концепції та поняття гендерного літературознавства, зокрема розрізняти феміністичні та маскулінні студії, феміністичну критику та гінокритику.ПРН-9. Уміти аналізувати рівні структури прозового тексту, зокрема аксіологію, хронотоп, мовний рівень, з урахуванням маркерів гендерних оцінок, уявлень про гегемонію й підпорядкованість.ПРН-11 - Дотримуватися правил академічної доброчесності.ПРН-13. Виробити навички до вирізнення сексистських, нетолерантних висловлювань, понять, уміти редагувати текст, усуваючи твердження, що сприяють збереженню гендерної нерівності.ПРН-14. Уміти поєднувати дослідницькі підходи, зорієнтовані на аналіз ідеологічного рівня тексту, зокрема гендерний інструментарій, з аналізом проблем художньої мови, стилю.ПРН-15. Постійно тримати в полі зору статус гендерного літературознавства як дисципліни, пов'язаної з напрацюваннями філософії та культурної антропології, зокрема уміти деконструювати патріархальні моделі, явлені у християнстві.ПРН-16. Використовувати уміння інтерпретувати риторичні засоби й прийоми у художніх та небелетристичних текстах для виявлення та деконструкції ппропаганди патріархальних, антиліберальних цінностей. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Головні теоретичні концепції і школи західного літературознавства ХХ ст.
- Актуальні проблеми сучасного літературознавства Зміст дисципліни: Ґендерна інтерпретація тексту. Ґендер та ідентичність. Марко Вовчок в українській феміністичній традиції. Руйнування патріархальних цінностей в українському модернізмі. Сильна жінка Ольги Кобилянської. Феміністичні мотиви в творчості Лесі Українки. Ґендерна проблематика у драмі Лесі Українки "Кассандра". Жіночий простір. Реабілітація тілесності в модерній літературі. Рекомендована література: Рекомендована література: Агеєва В. Жіночий простір. Феміністичний дискурс українського модернізму - К.: Факт, 2003. Агеєва В. Поетеса зламу століть. - К.: Либідь, 1999.Вулф В. Власний простір. - К., 1999. Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. - Львів, 1997. Гундорова Т. Femina Melancholica. Стать і культура в ґендерній утопії Ольги Кобилянської. - К., 2002. - 270с.Де Бовуар С. Друга стать : у 2т.- К.: Основи, 1994. Забужко О. Notre Dame d'Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. - К.: Факт, 2007. Павличко С. Фемінізм. - К.: Основи, 2002.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100:
Поточний контроль - 60;
Підсумковий контроль - 40 (екзамен)
Мова навчання: українська