Код: 318734Назва:
Соціолінгвістика
Анотація: Завдання спецкурсу - ознайомити студентів з проблематикою, понятійним апаратом і методикою соціолінгвістики. Заплановано розглянути визначальні риси мовної ситуації України, зокрема білінгвізм і диґлосію, питання мовної поведінки у двомовному соціумі, поняття "мовна лояльність" і "мовний конфлікт" тощо. З вивченням мовної ситуації пов'язані такі практичні завдання, як мовна політика і мовне планування, тому до тематики спецкурсу входить також загальний огляд мовної політики зарубіжних країн.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: першийСеместр: літнійКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 26 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 80 год.).Форма контролю: іспитВикладач(і): Масенко Лариса Терентіївна, д.філолог.н., професорРезультати навчання: після опанування даної дисципліни студент повинен знати і уміти: - зміст основних соціолінгвістичних теорій, історію соціолінгвістики, зв'язок її з психо- і етнолінгвістикою, методики соціолінгвістичних досліджень;форм існування мови, роль різних соціальних верств у формуванні літературної мови, соціолінгвістичні аспекти правописної кодифікації; - типологію розмовних різновидів побутування мови - койне, соціальних діалектів, сленгу, жаргону, арго:типи білінгвізму і полілінгвізму, диглосію, мовну інтерференцію та її рівні, мішані форми мовлення як наслідок асиметричної двомовності; - типи мовних ситуацій, параметри їх класифікації;мовну політику як галузь прикладної лінгвістики, мовне планування в зарубіжних країнах, типологію мовних політик.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: лексикологія, стилістика, культура мовлення, загальне мовознавство, методологією соціологічні дослідження, політологія, психо- і етнолінгвістика.Зміст дисципліни: Соціолінгвістичні аспекти історії української літературної мови. Роль різних соціальних верств у у формуванні національної мови. Койне та соціолекти як необхідні форми існування мови, що передують формуванню літературної мови. Ідеологічні стереотипи у висвітленні й дослідженні історії української літературної мови.
Предмет і завдання соціолінгвістики. Історія становлення і розвитку cоціолінгвістичних досліджень. Специфічні завдання української соціолінгвістики.
Соціолінгвістичні аспекти правописної кодифікації української літературної мови: історія та перспективи.
Джерела формування українськомовного міського сленгу. Аналіз мови роману "Музей покинутих секретів" О.Забужко.
Явище змішування мов. Суржик. Піджини. Креольські мови.
Соціальна диференціація мови, Жаргон як соціолінгвістична категорія. Професійні і корпоративні жаргони, арго.
Молодіжний жаргон. Мовна специфіка формування сучасної молодіжної субкультури.
Білінгвізм. Типи білінгвізму. Диглосія.
Мовна ситуація. Основні параметри визначення мовних ситуацій. Типи мовних ситуацій. Характеристика мовної ситуації України.
Мовна поведінка особистості в умовах масового білінгвізму. Соціопсихологічні аспекти проблеми вибору мови спілкування у двомовному середовищі.
Юридичний аспект понять "державна мова", "офіційна мова", "національна мова".
Характеристика мовно-культурної ситуації Києва. Порівняння мовного життя Києва 20-х років минулого століття (за повістю В.Підмогильного "Невеличка драма") і сучасної мовної ситуації міста.
Мовна політика. Огляд мовної політики зарубіжних країн. Мовна політика Радянського союзу та їх наслідки. Завдання сучасної мовно-культурної політики України.
Мова тоталітарної країни. Характеристика радянських ідеологічних текстів тоталітарної держави.
Фантастична візія мовної ситуації України в ХХІ-му столітті у новелі Василя Кожелянка "Чужий".
Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА1. Ажнюк Б. М. Мовна політика: Україна і світ: монографія. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. 420 с.2. Беликов В.И., Крысин Л.П. Социолингвистика. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2001. 315 с. 3. Горбач О. Арґо в Україні. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 2006.4. Жлуктенко Ю. О. Українсько-англійські міжмовні відносини: Українська мова у США і Канаді. К., 1964. 168 с.5. Караванський Св. Пошук українського слова або боротьба за національне "Я". К., 2001.6. Кочерган М. Мовна ситуація і мовна політика в Україні. Світогляд. 2008. № 2. С. 18-23.7. Кулик В. Мовна політика в багатомовних країнах. Закордонний досвід та його придатність для України. К.: Дух і Літера, 2021. 312 с.8. Масенко Л.Т. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір. К., 2004.9. Масенко Л.Т. Нариси з соціолінгвістики. К., 2010.10. Масенко Л. Суржик: між мовою і язиком. К., 2019.11. Мацюк Г. До витоків соціолінгвістики: Соціологічний напрям у мовознавстві: монографія. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008.12. Мовна політика та мовна ситуація в Україні: Аналіз та рекомендації / за ред. Юліане Бестерс-Дільґер. К., 2008.13. Селігей П. Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. К., 2012.14. Ставицька Леся. Арґо, жарґон, сленґ. К., 2005.15. Ткаченко О. Українська мова і мовне життя світу. К., 2004.16. Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду (за ред. Л. Масенко). К., 2005.17. Швейцер А.Д., Никольский Л.Б. Введение в социолингвистику. М.,1978.18. Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900 - 1941). Стан і статус. Вибрані праці. Кн. 1. К., 2008.19. Шевельов Ю. Внесок Галичини у формування української літературної мови. К.: Вид. дім "КМ Академія", 2003.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (іспит).Мова навчання: українська