Код: 318741Назва:
Проблемні питання синтаксису української мови
Анотація: Курс передбачає поглиблений розгляд проблемних питань теоретичного та практичного синтаксису, що перебували або й дотепер перебувають в колі зацікавлень українських та зарубіжних мовознавців. Докладне і зіставне висвітлення традиційного та новітнього підходів до розв'язання проблемних питань синтаксису допоможе студентам вільно орієнтуватися в розмаїтті поглядів й аргументовано обрати з них найбільш переконливі.Тип дисципліни: нормативна.Рік навчання: І.Семестр: весняний додатковий.Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 26 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 80 год.).Форма контролю: залік.Викладач(і): Лаврінець О.Я., канд. філол. н., доц.Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:- засвоїти основні етапи та напрями розвитку української синтаксичної науки;- знати та зіставляти теоретичні засади традиційного і новітнього підходів вивчення синтаксичного ладу української мови;- вести самостійну науково-дослідну роботу щодо розв'язання проблемних питань української синтаксичної теорії;- сформувати та уміти обстоювати власний погляд на дискусійні питання сучасної синтаксичної науки.Спосіб навчання: аудиторний.Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Українська мова: Морфологія.
Українська мова: Синтаксис.
Морфологічні категорії сучасної української мови.
Зміст дисципліни: Синтаксис української мови як завершальна ланка знань про її структуру сформувався й комплексно усталився вже в другій половині ХІХ ст., але й нині триває його інтенсивний розвиток. Попри тривалу історію формування синтаксису як науки якісь питання й досі не знайшли однозначного розв'язання, а якісь потребують перегляду з огляду на нові виокремлені підходи (аспекти, принципи) вивчення синтаксису.
Курс охоплює чотири класичні розділи синтаксису (словосполучення, просте неускладнене речення, просте ускладнене речення, складне речення) та висвітлює проблемні питання в них. Синтаксичні поняття, зокрема й дискусійні, розглянуто відповідно до традиційного та новітнього підходів у сучасній лінгвістиці, детальний розгляд яких зумовить формування власних поглядів студентів на те чи те суперечливе питання сучасної синтаксичної теорії.Рекомендована література: 1. Арполенко Г.П., Забєліна В.П. Структурно-семантична будова речення в сучасній українській мові. - К., 1982.2. Бевзенко С.П. Сучасна українська мова: Синтаксис. - К., 2005.3. Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис. - К., 1993.4. Вихованець І.Р. Нариси з функціонального синтаксису української мови. - К., 1992.5. Вихованець І.Р. Семантико-синтаксична структура речення. - К., 1983.6. Городенська К.Г. Деривація синтаксичних одиниць. - К., 1991.7. Загнітко А.П. Український синтаксис. - Част. 1, 2. - К., 1996.8. Загнітко А.П. Основи українського теоретичного синтаксису. - Част. 1, 2. - Горлівка, 2004. 9. Історія української мови: Синтаксис / Г.П. Арполенко, А.П. Грищенко (відп. ред.), В.В. Німчук, В.М. Русанівський, Г.Х. Щербатюк. - К., 1983. 10. Каранська М.У. Синтаксис сучасної української літературної мови. - К., 1995.11. Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. - Част. 2. Синтаксис. - К., 1965.12. Курс сучасної української літературної мови: Синтаксис / За ред. Л.А. Булаховського. - К., 1951. - Т. 2. 13. Мельничук О.С. Розвиток структури слов'янського речення. - К., 1966.14. Мірченко М.В. Структура синтаксичних категорій. - Луцьк, 2004.15. Синтаксис словосполучення і простого речення (Синтаксичні категорії і зв'язки) / М.А. Жовтобрюх (відп. ред.) та ін. - К., 1975.16. Синтаксична будова української мови. - К., 1968.17. Слинько І.І., Кобилянська М.Ф., Гуйванюк Н.В. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. - К., 1994.18. Сучасна українська літературна мова / За заг. ред. І.К. Білодіда. - Т. 3. Синтаксис. - К., 1972.19. Теньер Л. Основы структурного синтаксиса; пер. с франц. И.М. Богуславский. - М., 1988. 20. Шульжук К.Ф. Синтаксис української мови. - К., 2004.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (залік).Мова навчання: українська.