НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318742

Назва:

Комунікативна лінгвістика



Анотація: Курс подає відомості про основи теорії мовної комунікації, природу комунікативних процесів, мовні паравербальні, ілокутивні, інтераційні, міжкультурні, соціокультурні складові спілкування. Набуті навички застосовуються при здійсненні аналізу ситуацій спілкування, дослідженні природи комунікативних явищ, самостійній роботі з науковою літературою; слухачі вчаться застосувати різні підходи до прагматичного, генологічного та дискурс-аналізу, оволодівають навичками інтерпретації мовленнєвої поведінки. Курс сприятиме формуванню комунікативної вправності, вчитиме визначати причини девіацій. Презентація доповідей розвиває комунікативну компетенцію, зокрема навички спілкування з аудиторією, вчить давати аргументовані відповіді на запитання. Виконання індивідуального навчально-дослідного завдання впорядковує отримані знання, ілюструє здатність до подальшого наукового пошуку.

Тип дисципліни: Цикл професійної та практичної підготовки

Рік навчання: 2

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: залік

Викладач(і): Куранова С. І., кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Результати навчання: Застосовувати сучасні методики й технології, зокрема прикладні й міждисциплінарні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості лінгвістичного дослідження. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації, зокрема й в умовах міжкультурної взаємодії. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних лінгвістичних питань, власний погляд на них та обґрунтовувати його як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються. Використовувати спеціалізовані концептуальні лінгвістичні знання для розв'язання складних завдань і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. Застосовувати отримані знання, розширювати та поглиблювати їх у науковій та дослідницькій роботі. Вміти застосовувати на практиці основні принципи міжкультурної комунікації. Дотримуватися принципів академічної доброчесності.

Спосіб навчання: Заняття в аудиторії: 40 год. (13 лекційних і 7 семінарських занять по 2 академічні години). Самостійна робота слухачів курсу: 80 год.

Зміст дисципліни: Курс поглиблює знання про теорію комунікації як науку, що досліджує загальні закони спілкування, організацію засобів мовного коду та засобів інших семіотичних систем у процесі комунікативної взаємодії особистостей, вплив на мовні засоби психічних, соціальних, когнітивних, культурних та інших чинників, а також ситуативних складових комунікації. Окрему увагу буде приділено реалізації отриманих знань у практиці лінгвістичних комунікативно-функційних досліджень. Важливим аспектом є вміння здійснювати аналіз комунікативних ситуацій. При цьому студенти демонструють навички застосування відповідних методик дослідження ситуацій спілкування та обирають найбільш відповідний. Слухачі курсу набувають і вдосконалюють практичні навички прагматичного, генологічного, риторичного, дискурс-аналізу. Увага приділятиметься й вдосконаленню комунікативної компетенції, вмінню систематизувати матеріал, виразно формулювати думки. Важливою складовою є написання та презентація доповіді, підготовка індивідуальних навчально-дослідних завдань. Важливою є настанова на логічність викладу, ініціативу, самостійність, творчий пошук.


Рекомендована література: 1.Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної прагматики. - К.: Видавничий центр "Академія", 2011.
2.Бацевич Ф. Лінгвістична генологія: проблеми і перспективи. - Львів, 2005. - 264 с.
3.Бацевич Ф.С. Нариси з комунікативної лінгвістики. - Львів, 2003.
4.Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. - К.: Видавничий центр "Академія", 2009.
5.Серажим К. Дискурс як соціолінгвальне явище: методологія, архітектоніка, варіативність. - К., 2002. - 392 с.
6.Бєлова А. Д. Комунікативні стратегії і тактики: проблеми систематики // Мовні і концептуальні картини світу. - К., 2004. - Вип. 10. - С. 11 - 16.
7.Нагорна Л.П. Політична мова і мовна політика: діапазон можливостей політичної лінгвістики. - К., 2005. - 315 с.
8.Манакін В. М. Мова і міжкультурна комунікація : навч. посіб. / В. М. Манакін. - К. : ВЦ "Академія", 2012. - 288 с.
9.Непийвода Н. Ф. Мовні засоби інформаційного комфорту // Наукові записки інституту журналістики. - 2002. - Т. 7. - С. 93 - 97.
10.Різун В. В., Непийвода Н. Ф., Корнєєв В. М. Лінгвістика впливу : монографія - К. : Вид.-поліграф. центр "Київський університет", 2005. - 148 с.
11.Різун В. В., Мамалига А. І., Феллер М. Д Нариси про текст. Теоретичні питання комунікації і тексту - К. : РВЦ "Київський університет", 1998. - 336 с.
12.Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. - К.: Видавничий центр "Академія", 2010.
13.Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. для самостійної роботи студента. - К.: Видавничий центр "Академія", 2010.
14.Teun A. van Dijk The Study of Discourse. - SAGE Publications Ltd., 1997. - PP. 1 - 35.



Форми та методи навчання: Очна (денна) форма навчання. Лекції та семінарські заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарських заняттях, виконання творчих робіт (презентацій), виконання індивідуального завдання, контрольної роботи

Методи й критерії оцінювання: Робота на семінарському занятті Письмовий експрес-контроль Індивідуальне навчально-дослідне завдання Контрольна робота Підсумковий контроль (виконання навчально-дослідного завдання)

Мова навчання: українська