Код: 318743Назва:
Порівняльно-історична граматика слов`янських мов
Анотація: Системне вивчення історії української мови передбачає визначення її (мови) місця серед інших слов'янських мов, докладнішу характеристику різнорівневих зв'язків української мови зі слов'янськими лінгвосистемами. З огляду на це для студентів, які опановують дисципліни мовознавчого та загальнославістичного профілю, важливо сформувати знання про спільне та відмінне у фонетиці і граматичній будові слов'янських мов, про внутрішні закони, які визначили їхній розвиток із праслов'янської мови-основи, а також про фонетико-граматичні особливості сучасних слов'янських мов
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 2Кількість кредитів: 5 Форма контролю: іспитВикладач(і): Вербич Святослав Олексійович, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник (доцент)Результати навчання: Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями й школи в лінгвістиці; збирати й систематизувати мовні факти, інтерпретувати й аналізувати, зіставляти тексти різних стилів і жанрів; здійснювати науковий аналіз мовного й мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих відомостей; доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних лінгвістичних питань, власний погляд на них та обґрунтовувати його як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються; застосовувати здобуті знання, розширювати та поглиблювати їх у науковій та дослідницькій роботіСпосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Вступ до слов'янської філології; загальне мовознавствоЗміст дисципліни: Лекції: №1 Вступ до навчального курсу "Порівняльна граматика слов'янських мов"; №2 Праслов'янська мова - основа слов'янських мов; №3 Праслов'янська лексика. Порівняльна характеристика лексики сучасних слов'янських мов; №4 Становлення системи голосних і приголосних фонем у праслов'янській мові; №5 Найважливіші фонетичні процеси в праслов'янській мові; №6 Фонетичні зміни в слов'янських мовах після розпаду праслов'янської єдності; №7 Фонетичні риси східнослов'янських мов; №8 Фонетичні риси західнослов'янських мов; №9 Фонетичні риси південнослов'янських мов; №10 Місце старослов'янської мови в групі слов'янських мов; №11 Загальна характеристика морфологічної будови слов'янських мов. Іменники; №12 Прикметники в праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах. Особливості словотвору та відмінювання; №13 Займенники в праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах. Семантичні групи. Особливості відмінювання; №14 Числівники в праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах. Семантичні групи. Особливості творення та відмінювання; №15 Дієслова в праслов'янській і в сучасних слов'янських мовах. Форми теперішнього часу. Особливості дієвідмінювання; №16 Дієслівні форми минулого та майбутнього часів у праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах. Особливості дієвідмінювання; №17 Прислівники в праслов'янській і в сучасних слов'янських мовах. Службові слова в історії слов'янських мов; №18 Синтаксична будова праслов'янської та сучасних слов'янських мов.
Семінарсько-практичні заняття: №1 Становлення системи голосних і приголосних у праслов'янській мові; №2 Найважливіші фонетичні процеси в праслов'янській мові; №3 Фонетичні риси західно- і південнослов'янських мов; №4 Загальна характеристика граматичної будови праслов'янської мови. Типи відмінювання іменників у праслов'янській і в сучасних слов'янських мовах; №5 Граматична характеристика прикметників, займенників і числівників у праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах; №6 Загальна характеристика дієслівних форм праслов'янської та сучасних слов'янських мов. Граматична характеристика прислівника в праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах; №7 Службові слова в праслов'янській та в сучасних слов'янських мовах. Загальна характеристика синтаксичної будови праслов'янської та сучасних слов'янських мов
Рекомендована література: 1. Історична типологія слов'янських мов: Частина 2/ За ред. О.Б. Ткаченка. - К., 2008. - 264 с.2. Лучик В.В. Вступ до слов'янської філології. - К., 2008. - 344 с.3. Stiеber Z. Zarys gramatyki por?wnawczej j?zyk?w s?owia?skich. - Warszawa, 2005. - 265 s.4. Брайчевський М. Походження слов'янської писемності. - К., 1998. - 152 с.5. Етимологічний словник української мови: У 7т./Відп. до ред. О.С. Мельничук. - К., 1982. - 201 с.6. Жовтобрюх М.А., Волох О.Т., Самійленко С.П., Слинько І.І. Історична граматика української мови. - К., 1980.7. Жовтобрюх М.А., Русанівський В.М., Скляренко В.Г. Історія української мови. Фонетика. - К., 1979. - 366 с.8. Зинякова А., Пономаренко С. Історія української мови: Загальні питання історії української мови. Історична фонетика: Навчальний посібник. - Миколаїв, 2017. - 188 с.9. Коломієць Г.Т. Спорідненість слов'янських мов. - К., 1962. - 42 с.10. Леута О.І. Старослов'янська мова. - К., 2001. - 255 с.11. Німчук В. Історія української мови. Хрестоматія Х-ХІІІ ст. - Житомир, 2015. - 352 с.12. Огієнко І. Історія церковнослов'янської мови: Пам'ятки старослов'янської мови Х - ХІ віків. - Варшава, 1929. - Т.5. - 493 с.13. Півторак Г. Українці. Звідки ми і наша мова. - К., 1993. - 200 с.14. Станівський М.Ф. Старослов'янська мова. - К., 1983. - 264 с.15. Українська мова. Енциклопедія: Вид. 3-є. - К., 2007. - 854 с.16. Шевельов Ю. Історична фонологія української мови / перекл. з англ. - Харків, 2002. - 1054 с.Форми та методи навчання: Усне опитування; індивідуальні практичні завдання; лекції та семінарсько-практичні заняття, контрольна роботаМетоди й критерії оцінювання: Робота на семінарсько-практичному занятті (максимальна кількість балів - 7). Критерії оцінювання: студент правильно виконує поставлені завдання, чітко й аргументовано відповідає на запитання викладача (7 балів); студент правильно виконує поставлені завдання, але не відповідає на всі поставлені питання викладача. Не бере участі в груповому обговоренні (5-6 балів); студент допускає помилки у виконанні частини завдань. Не відповідає на всі поставлені питання викладача. Не бере участі в груповому обговоренні (4-3 бали); студент не може виконати самостійно жодного завдання (2 бали); пасивна участь у роботі семінару (на практичному занятті) (1 бал). Контрольна робота (максимальна кількість балів - 11). Критерії цінювання: усі завдання виконано без помилок (11 балів); у виконанні кількох завдань допущено помилки (8-10 балів); помилки допущено в більшості завдань (4-7 балів); помилки виявлено в кожному завданні (3-1 бал)Мова навчання: українська