НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318773

Назва:

Філософська проблематика ранньоукраїнської модерності



Анотація: У межах навчальної дисципліни аналізуються основні філософські теми ранньої європейської модерності, присутні у творах українських мислителів кінця XVI - початку XVIII століть, зокрема теолого-політичні проекти та способи розмежування релігійного і політичного; концептуальні проблеми розбудови модерної держави та шляхи становлення історичної свідомості; проблематика Старого і Нового у релігійній, політичній та культурній царині; проблеми релігійної толерантності і зміни способів ставлення до знання. Аналіз у цій оптиці творів Івана Вишенського, Петра Могили, Інокентія Ґізеля, Димитрія Ростовського, Стефана Яворського, Теофана Прокоповича і Якова Козельського передбачає базове знання ранньомодерної української інтелектуальної історії та навички аналізу ранньомодерних текстів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: літній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Йосипенко С. Л., д. філос. н., доц., ст. наук. співр.

Результати навчання: ПРН-3. Вміти реконструювати історичний поступ світової філософії, еволюцію філософських ідей і проблем.
ПРН-5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням.
ПРН-6. Володіти державною та іноземними мовами на рівні, достатньому для вільного фахового спілкування та обговорення наукових проблем і результатів досліджень у сфері філософії.
ПРН-8. Розуміти зв'язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними й гуманітарними практиками.
ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Академічна філософія в Києві ХІХ - поч. ХХ ст.; Науково-дослідний семінар: Рукописна спадщина Памфіла Юркевича.

Зміст дисципліни: Філософська думка в ранньомодерній Україні: історія та методологія досліджень. Теолого-політична проблематика в ранньомодерній українській культурі. Проблематика "старого" й "нового" та зародження історичної свідомості. Становлення модерної людини: від гуманізму до просвітництва. Проблеми цілісного аналізу української ранньомодерної духовної культури.


Рекомендована література: Горський В.С. Філософія в контексті історії української культури // Філософія в українській культурі. - К.: Центр практичної філософії, 2001.
Горський В.С. XVII сторіччя в історії української філософії // Біля джерел. - Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2006.
Горський В.С. XVII сторіччя в історії української філософії // Біля джерел. - Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2006.
Ґізель Інокентій. Мир з богом чоловіку // Вибрані твори у 3-х томах. - Т. 1. Кн. 1.
Йосипенко С.Л. До витоків української модерності: українська ранньомодерна духовна культура в європейському контексті. - К.: Український Центр духовної культури, 2008.
Прокопович Ф. Сочинения. - М.-Л., 1961.
Прокопович Т. Правда волі монаршої монаршої // Філософські праці. Вибране. - К.: Дніпро, 2012.
Прокопович Теофан. Розмова тектона, тобто теслі, з купцем // Філософські праці. Вибране. - К.: Дніпро, 2012.
Прокопович Теофан. Розмова міщанина з селянином та півчим, себто дяком // Філософські праці. Вибране. - К.: Дніпро, 2012.
Чижевський Д.І. Західноєвропейська філософія в старій Україні // Філософські твори у 4-х тт. - К.: Смолоскип, 2005. - Т. 2.
Чижевський Д. Культурно-історичні епохи // Філософські твори у 4-х тт. - К.: Смолоскип, 2005. - Т. 2.
Чижевський Д. XVII ст. в духовній історії України // Філософські твори: у 4-х тт. - К.: Смолоскип, 2005. - Т. 2.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська