НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318775

Назва:

Методологічні проблеми історико-філософського пізнання



Анотація: В рамках дисципліни висвітлюється сутність і специфіка історії філософії як науки, відтворюються основні віхи її становлення, розкривається смисл історико-філософського пізнання, з'ясовуються його теоретичні засади та методи, розкривається специфіка історико-філософської інтерпретації та історико-філософського джерелознавства, розглядаються провідні сучасні моделі історико-філософського дослідження, а також актуальні проблеми історіографії філософії і перспективи її подальшого розвитку. Опрацювання проблемного матеріалу за тематикою дисципліни і представлення результатів відповідних розвідок у вигляді індивідуальних доповідей та письмових робіт сприяють формуванню у студентів навичок самостійної дослідницької роботи.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 26 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Менжулін В. І., д. філос. н., проф.

Результати навчання:
ПРН-1. Здійснювати інтелектуальний пошук, виявляти і критично осмислювати актуальні проблеми сучасної філософської думки, розробляти їх в рамках власного філософського дослідження.
ПРН-3. Вміти реконструювати історичний поступ світової філософії, еволюцію філософських ідей і проблем.
ПРН-4. Пропонувати та обґрунтовувати нові підходи до розв'язання задач і проблем.
ПРН-5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням.
ПРН-7. Критично осмислювати, аналізувати та оцінювати філософські тексти, застосовувати релевантні методи їх аналізу та інтерпретації.
ПРН-8. Розуміти зв'язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними й гуманітарними практиками.
ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Історико-філософська біографістика; Філософська герменевтика.

Зміст дисципліни: Специфіка дисципліни, ключові поняття та проблеми. Функції історико-філософського пізнання. Моделі осмислення минулого і розвиток історіографії філософії. Провідні тенденції та підходи у сучасній світовій історіографії філософії. Джерела та результати історико-філософського дослідження. Історико-філософська інтерпретація тексту. Історіографія філософії в Україні: актуальні методологічні проблеми та основні напрямки розвитку.


Рекомендована література:
Gracia, J. (1992). Philosophy and Its History: Issues in Philosophical Historiography. State University of New York Press.
Hartung, G. (2015). From Hegel to Windelband : Historiography of philosophy in the 19th century. De Gruyter.
Rorty, R., et al. (1984). Philosophy in History: Essays on the Historiography of Philosophy. Cambridge University Press.
Santinello, G., et al. (2010). Models of the History of Philosophy: Volume I: From its Origins in the Renaissance to the “Historia Philosophica”. Springer Netherlands.
Santinello, G., et al. (2011). Models of the History of Philosophy: Volume II: From the Cartesian Age to Brucker / Edited by Gregorio Piaia and Giovanni Santinello. Springer Netherlands.
Santinello, G., et al. (2015). Models of the History of Philosophy: Volume III: The Second Enlightenment and the Kantian Age. Springer Netherlands, 2015.
Zweerde, E. (1997). Soviet Historiography of Philosophy: Istoriko-filosofskaja Nauka. Kluwer Academic Publishers.
Горський, В. (2004). До питання про ідентичність історії філософії як науки. У Наукові записки НаУКМА. Т. 25 : Філософія та релігієзнавство (с. 3-7). Видавничий дім "КМ Академія".
Менжулін, В. (2022). Актуальні практики і дискусії в сучасній англомовній історіографії філософії. Sententiae, 41(3), 43-55.
Руденко, С. (2012). Сучасні методологічні концепції дослідження історії української філософії. Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет".
Ткачук, М. (2000). Київська академічна філософія ХІХ - початку ХХ ст. Методологічні проблеми дослідження. ЗАТ "ВІПОЛ".
Ткачук, М. (2006). Могилянський історико-філософський семінар. Вип. І. 2003-2005. Матеріали засідань. Видавничий дім "КМ Академія".

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль (доповіді та їхнє обговорення на семінарах, індивідуальне письмове завдання) - 60 балів; підсумковий контроль - 40 балів (екзамен).

Мова навчання: українська