НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318796

Назва:

Практична риторика і управління комунікацією



Анотація: Навчальна дисципліна передбачає практичне знайомство з риторичними засадами управління комунікацією. Пропонується сучасне розуміння управління як владної комунікації з приводу особистісного оволодіння майбутнім та влади ? як реалізації права на управління в соціалізованому світі людей, організацій, держав і ринків, що адмініструється текстами відповідних типів мовлення, пов?язаних із мовою правових норм, службових команд, ділових паперів (документів), результативних "історій успіху", проблематизованих життєвих потреб, "продажних" бажань і особистих мрій. Перехід від загальної до практичної риторики як мистецтва свідомо-мовленнєвого управління життям у часі та просторі представлено в п?яти риторичних образах часу, пов?язаних із 1) життям роду в його поколінних архетипах, 2) людською діяльністю в її проєктному вимірі, 3) владою в її "гілковому" розподілі, 4) владною комунікацією в організації та державі, а також 5) риторичною класифікацією проблем. Характерний для риторики імовірнісний, отже, обернений у майбутнє вимір життя, знання і мовлення (= мовлення з приводу мети) "розподілено" відповідно до п?ятикрокової "риторичної аксіоматики", від початку запропонованої Арістотелем для 1) вільної діяльнісної самосвідомості та продовженої автором дисципліни в аспектах 2) конвенційного знання, 3) проєктної діяльності як діяльності з приводу цілеспрямованого оволодіння майбуттям, 4) інтелектуальних типів ? дієвців проєктної діяльності та 5) типів проєктного мовлення. Відповідно, в рамках дисципліни філософія управління і складові класичного риторичного канону постають у співвіднесенні з мовою управління організаціями (corporate management), бизнесом (business management / business administrartion) і державою (political management /public administration), персоналом (personnel management), конфліктом (conflict management) і проєктами (project management), іміджевим (пере)позиціонуванням, або (ре)брендингом (brand management), отже, у дзеркалі менеджменту, персонального, групового і корпоративного лідерства, макетингу та теорії аргументації - як елементи породжувальної поетики, а також сучасних практик сторітелінгу, копі- та спічрайтингу.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 12 год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Сватко Ю. І., д. філол. н., проф.

Результати навчання:
ПРН-2. Знати і використовувати фаховий словник та філософські засоби для донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
ПРН-7. Критично осмислювати, аналізувати та оцінювати філософські тексти, застосовувати релевантні методи їхнього аналізу та інтерпретації.
ПРН-8. Розуміти зв'язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними і гуманітарними практиками/
ПРН-9. Ефективно використовувати інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності.
ПРН-10. Брати участь у наукових дискусіях з філософії та міждисциплінарних проблем обговореннях філософських питань з експертами з інших галузей знань.
ПРН-11. Аналізувати, оцінювати і прогнозувати соціальні, політичні, економічні та культурні процеси із застосуванням фахових знань та спеціалізованих навичок розв'язання складних задач філософії.
ПРН-12. Використовувати набуті знання в практиці європейської та євроатлантичної інтеграції України, зокрема проводити світоглядний аналіз та етико-ціннісну експертизу інтеграційних процесів.
ПРН-13. Розробляти і реалізовувати наукові та/або прикладні проєкти у сфері філософії та з дотичних міждисциплінарних проблем.
ПРН-14. Приймати ефективні рішення з питань управління складною професійною та/або навчальною діяльністю у сфері філософії.
ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.
ПРН-16. Планувати і виконувати наукові дослідження з філософії та дотичних питань, формулювати і перевіряти гіпотези, аргументувати висновки, презентувати результати досліджень в різних формах наукової комунікації.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Комунікативна практична філософія.

Зміст дисципліни: Практична риторика як предмет знання та інструмент управління. Розподіл сфер управління за часом. Часові образи людського життя: поколінні епохи та архетипи. Риторика поколінь. Часові образи людської діяльності: риторика мети ? результату (стану, етапу) ? оцінки. "Риторична аксіоматика" Арістотеля: аксіоми вільної діяльнісної самосвідомості. Арістотеліанська риторична аксіоматика ймовірнісного, або конвенційного, знання як знання у вимірах часу (аксіоматика 1?2). Арістотеліанська риторична аксіоматика проєктної діяльності як діяльності з приводу оволодіння майбутнім. Аксіоми проєктних позицій, інтелектуальних типів ? дієвців проєктної діяльності та способів проєктної комунікації (аксіоматика 3?5). Риторичні визначення управління і влади. Часові образи влади. Риторичний розподіл владних повноважень у державі, конфліктів у галузі державного управління і способів їхнього мирного розв?язання. Способи проблематизація мислення і мовлення. Риторична класифікація проблем. Риторичні образи комунікації в ринковому світі: управління майбутнім і реалізація міфу про кредит як чудесне здійснення бажань.


Рекомендована література:
Сватко Ю. І. Європейський Світ Людини: його максими і конфлікти / Ю. І. Сватко // Конфліктологічна експертиза: теорія і методика. К. : Товариство конфліктологів України, 2006. Вип. 5. Актуальні проблеми конфліктологічної експертизи. С. 17-20. Сватко Ю. І. Мовленнєва діяльність і навчальний текст як вторинний інформаційний продукт / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. - 2008. Т. 84. С. 16-22.
Сватко Ю. І. Per aspera ad pacis, або Конфлікти в галузі державного мовлення і державного управління очима класичної риторики / Ю. І. Сватко // Філософія спілкування: Філософія, психологія, соціальна комунікація. ? Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразина; ХНТУСГ ім. Петра Василенка, 2009. № 1. С. 76-88.
Сватко Ю. І. Віртуальність. Час. Мова / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Філософія та релігієзнавство. - 2011. - Т. 115. - С. 3-7. Сватко Ю. І. Між царством необхідності і царством імовірності: наради, рішення процедури / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Філософія та релігієзнавство. 2012. Т. 128. С. 17-20.
Сватко Ю. І. Міф про кредит у світлі тексту про кредит, або Вправа з практичної філософії-2. II. "Текст про кредит", або Вправа з практичної ономатології: знак і ринок / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Філософія та релігієзнавство. К. : [Києво-Могилянська академія], 2012. Т. 128. ? С. 24-29.
Сватко Ю. І. "Кінець прекрасної епохи", або Час зміни "картинки"? II. Світ Людини: кризова "зміна картинки" і топіка земного пекла / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Філософія та релігієзнавство. 2013. Т. 141. С. 4-10.
Сватко Ю. І. Народження риторики з духу філософії, або Деякі наслідки античного філософування "з людським обличчям" / Ю. І. Сватко // Магістеріум. Історико-філософські студії. Вип. 55. - К. : [Києво-Могилянська академія], 2014. - С. 11-12.
Сватко Ю. І. Онтоепістемологія конфлікту як складова конфліктологічної експертизи: індикатори, мова, рішення (за лаштунками інформаційного маскараду) / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. К. : [Києво-Могилянська академія], 2015. Т. 175. С. 3-20.
Сватко Ю. І. Духовність особистості у світлі освіти і риторичних образів часу: управління, влада, світ проблем і опануванням власним майбутнім / Ю. І. Сватко // Духовність особистості: методологія, теорія і практика : Зб. наук. пр. ? Київ: вид СНУ ім. В. Даля, 2023. ? Вип. 2 (106)-2 (108). ? 30 с.
Сватко Ю. І. Комунікація з майбутнім і його привласнення в риторичних образах часу / Ю. І. Сватко // Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. ? К. : НаУКМА, 2023. Том 11?12. 30 с
Benator B., Thumann A. Project Management and Leadership Skills for Engineeting and Construction Projects. Chapter 2. Staffing the Project Team. - Liburn, Georgia; New York and Basel : The Fairmont Press; Marcel Dekker. - P. 13-28.
Bly R. W. An Introduction to Copywriting / R. W. Bly // The Copywriter's Handbook. A Step-by-Step to Writing Copy that Sells.- New York : An Owl Book ; Henry Holt and Co, 2005. - P. 17-24.
Conley Th. M. Rhetoric in the European Tradition / Th. M. Conley. - Chicago, London : The University of Chicago Press, 1994. - P. viii-ix; 1-4; 29-32; 72-74; 111-132; 191-193; 235-237; 303-306.
Lester A. Chapter 1. Project Defenition. Chapter 2. Project Management / Albert Lester // Project Management, Planning and Control. Managing Engineering, Construction and Manufacturing Projects to PMI, Apm and BSI Standarts. ? Oxford, UK; Cambridge, US : Butterworth-Heinemann, 2017. ? P. 1?3; 7?11.
Maslen A. The Ideas 1, 8, 15-16 45, 50, 75, 84, 99-100, 100 Great Copywriting Ideas. ? London : Marshall Cavendish Ed., 2009. ? P. 6?8; 20?22; 34?38; 94?96; 104?106; 154?156; 172?174; 202?207.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська