Код: 320044Назва:
Супрамолекулярна хімія
Анотація: Супрамолекулярна хімія - це одна з найбільш популярних сучасних галузей експериментальної хімії, котра бурхливо розвивається на протязі останніх років. Один із засновників супрамолекулярної хімії лауреат Нобелівської премії 1987 року Жан-Марі Лен визначив її як "хімію молекулярних та міжмолекулярних зв'язків".
Супрамолекулярна хімія займається синтезом, аналізом будови та вивченням властивостей і поведінки в хімічних реакціях не окремих молекул, а їх ансамблів, в яких молекули зв'язані слабкими міжмолекулярними взаємодіями. Її навіть представляють як своєрідну "молекулярну соціологію", яку цікавить не окремий індивідуум, а поведінка індивідуума у складі різних колективів, а також властивості, які має колектив як певне самостійне ціле.
Сфера використання супрамолекулярної хімії є надзвичайно широкою - від молекулярної електроніки ("органічні метали", напівпровідники, надпровідники, молекулярні комп'ютери і т.інш) до фармацевтичної хімії (синтез та модифікування властивостей лікарських препаратів, забезпечення їхньої адресної доставки до відповідної частини організму, лікування генетичних захворювань тощо) та моделювання біологічних процесів.
Курс знайомить слухачів з фундаментальними та прикладними засадами супрамолекулярної хімії. Студенти познайомляться як з методами синтезу систем, здатних до самоорганізації, для отримання великих молекул або молекулярних угруповань, так і з їх фантастичними властивостями.
Тип дисципліни: вибірковийРік навчання: 1Семестр: 2Кількість кредитів: 3,0Форма контролю: залікВикладач(і): к.х.н., доцент Кострова Л.І.Результати навчання: В результаті успішного опанування програми курсу студенти повинні:- Знати характерні особливості природи супрамолекулярних взаємодій. - Розуміти процес молекулярного розпізнання та зв'язування - Знати основні проблеми та успіхи в галузі біоміметики: створенні моделей біологічних процесів та їх використання для розробки інноваційних інженерних рішень.- Бути в загальних рисах обізнаним з процесом синтезу та використання сучасних молекулярних та супрамолекулярних пристроїв- Аналізувати позитивні та негативні аспекти, пов'язані із синтезом і технологією сучасних матеріалів.- Здійснювати пошук та аналіз літературних джерел для написання тез доповідей, наукових оглядів, наукових статей тощо.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: загальна та неорганічна хімія, аналітична хімія, органічна хімія, координаційна хіміяЗміст дисципліни: Визначення та розвиток супрамолекулярної хімії.
- Розвиток уявлень від молекулярної до супрамолекулярної хімії.
- Класифікація супрамолекулярних сполук господар-гість.
- Рецептори, координація та аналогія замок-ключ.
- Хелатний і макроциклічний ефекти.
- Термодинамічна та кінетична селективність.
Молекулярне розпізнання.
- Розпізнання і комплементарність.
- Сферичне розпізнання - криптати лужних металів.
- Тетраедричне розпізнання макротрициклічнии криптандами.
- Розпізнання іонів амонію та споріднених йому субстратів.
Природа супрамолекулярних взаємодій.
- Іон - іонні, іон - дипольні та диполь - дипольні взаємодії.
- Водневі зв'язки.
- Катіон - ?- взаємодії.
- ? - ? - Стекінг взаємодії.
- Сили Ван-дер-Ваальса
- Гідрофобні взаємодії.
Зв'язування і розпізнання катіонів.
- Селективність катіонного комплексоутворення.
- Макроциклічний, макробіциклічний та темплатний ефект.
- Термодинамічні, кінетичні та динамічні ефекти.
- М'які ліганди для м'яких іонів металів.
- Утворення комплексів з органічними катіонами.
Координаційна хімія аніонів та розпізнання аніонних субстратів.
- Біологічні рецептори аніонів.
- Концепції конструювання "господарів" для аніонів.
- Металорганічні рецептори.
- Нейтральні рецептори.
- Координаційні взаємодії при зв'язуванні аніонів.
Зв'язування нейтральних молекул.
- Неорганічні твердофазні клатратні сполуки.
- Цеоліти. Тверді шарові матеріали та їх інтеркаляти.
- Тверді клатрати органічних "господарів".
- Внутрішньопорожнинні комплекси нейтральних молекул.
- Ковалентні порожнини: карцеранди та напівкарцеранди.
- Супрамолекулярна хімія фуллеренів.
Супрамолекулярна реакційна здатність і каталіз.
- Каталіз реакційноздатними макроциклічними молекулами - рецепторами катіонів.
- Каталіз реакційно здатними молекулами - рецепторами аніонів.
- Супрамолекулярні металокаталізатори.
- Сокаталіз: каталіз процесів синтезу
- Біомолекулярний та абіотичний каталіз.
- Утворення комплексів з органічними катіонами.
Процеси переносу та створення носіїв.
- Транспорт за посередництва носіїв.
- Перенос катіонів. Носії катіонв.
- Перенос аніонів. Носії аніонів.
- Сполучені процеси переносу.
- Перенос крізь трансмембральні канали.
Темплати і самоскладання.
- Біохімічне самоскладання.
- Самоскладання в синтетичних системах:кінетичні та термодинамічні ефекти.
- Самоскладання координаційних сполук.
Супрамолекулярна хімія в біологічних системах.
- Катіони лужних металів в біологічних системах. Мембранний транспорт.
- Порфиринові та тетрапіррольні макроцикли..
- Супрамолекулярні особливості фотосинтезу в рослинах.
- Зв'язування і транспорт кисню гемоглобіном.
- Нейротрансміттери і гормони.
- ДНК
Біоміметика .
- Характеристика біологічних моделей.
- Характеристика ферментів. Механізми ферментативних реакцій.
- Супрамолекулярні імітатори ферментів.
- Металобіоцентри.
- Аналоги гемів. Моделі цитохромів.
Молекулярні та супрамолекулярні пристрої.
- Супрамолекулярна фотохімія. Молекулярні та супрамолекулярні фотонні пристрої.
- Молекулярні та супрамолекулярні електронні пристрої.
- Молекулярні та супрамолекулярні іонні пристрої.
- Семіохімія: інформація та сигнали.
- Супрамолекулярні електроперемикаючі пристрої.
- Дендримери. Фотохімічні пристрої на основі дендримерів.
Можливості та перспективи хімії запрограмованих систем.
Рекомендована література: 1. Ж.-М. Лен. "Супрамолекулярная химия. Концепции и перспективы". - 1998. - Наука. - 334 с.2. Джонатан В. Стид, Джерри Л. Этвуд. "Супрамолекулярная химия" . Том 1. - 2007. - 480 с.3. Джонатан В. Стид, Джерри Л. Этвуд. "Супрамолекулярная химия" . Том 2. - 2007. - 416 с.Форми та методи навчання: загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -32 год.; лекції - 16 год.; лабораторно-практичні заняття - 16 год.; самостійна робота - 58 год.Методи й критерії оцінювання: Перевірка та оцінювання знань студентів здійснюється за рейтинговою (стобальною) системою. Результати складання диференційованого заліку оцінюються паралельно як за національною шкалою, так і за шкалою ЄКТС.
Види контролю:
- поточний контроль: усне та тестове опитування з використанням онлайн платформи DistEdu, письмові колоквіуми, підготовка реферату на обрану студентом тему та його публічна презентація перед студентами групи;
- підсумковий контроль: диференційований залік у письмовій формі з використанням тестових питань, а також включенням відкритих питань по темі обраного реферату.
Критерієм оцінювання є правильна відповідь (усна чи письмова) на питання в тестах та колоквіумах. Окремо оцінюється зміст та логічність викладення матеріалу в рефераті та його презентація, зокрема, вміння чітко і зрозуміло донести матеріал до аудиторії, відповідати на питання слухачів, дискутувати, задавати питання іншим доповідачам. що свідчить про опанування студентом програми курсу і досягнення очікуваних результатів навчання.
Мова навчання: українська