Код: 320065Назва:
Вступ в біонеорганічну хімію
Анотація: Біонеорганічна хімія (або неорганічна хімія біологічних процесів) виникла нещодавно на межі між біохімією та неорганічною хімією. Основне її завдання - вивчення на молекулярному рівні взаємодії між металами, в першу чергу, біометалами та біолігандами (амінокислотами, протеїнами, нуклеїновими кислотами та деякими іншими речовинами).
Досягнення біонеорганічної хімії вже зараз знаходять широке застосування в практичній діяльності людини, в першу чергу, в фармакології, агрохімії, в біотехнології, при вирішенні проблем охорони довкілля від забруднення сполуками токсичних металів і т. інш.
Мета курсу "Вступ до біонеорганічної хімії" - познайомити студентів з базовими засадами біонеорганічної хімії, фундаментальними науковими проблемами та науково-практичними завданнями, які вона вирішує, серед яких:
- застосування основних ідей сучасної координаційної хімії при вивченні фізико-хімічних властивостей координаційних сполук біометалів з біолігандами;
- можливості сучасних фізико-хімічних методів дослідження для вивчення будови, властивостей та взаємодії об`єктів біонеорганічної хімії;
- проблеми моделювання біологічних систем та процесів з метою відтворення та вивчення на простих та доступних для дослідження об`єктах деяких складних біологічних процесів;
- області практичного застосування теоретичних досягнень біонеорганічної хімії, зокрема, в медицині при лікуванні онкологічних захворювань, у фармокології при розробці бактерицидних та антивірусних препаратів, в екології при вивченні біологічних циклів токсичних металів та створенні детоксикантів.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 3Семестр: 4Кількість кредитів: 5,0Форма контролю: залікВикладач(і): доцент Кострова Л.І.Результати навчання: В результаті успішного опанування програми курсу студенти повинні:- Розуміти засади застосування основних положень координаційної теорії до вивчення координаційних сполук в біологічних системах.- Знати властивості атомів біометалів, їх здатність виступати в якості комплексоутворювача, а також їх біохімічну та фізіологічну роль.- Знати властивості біолігандів, їх донорні атоми та здатність до координації з біометалами. - Знати загальні характеристики сучасних фізико-хімічних методів дослідження, які використовуються при вивченні біонеорганічних сполук та процесів. - Розуміти принципи дослідження і моделювання біологічних процесів та біосполук з позицій координаційної хімії. - Орієнтуватись в прикладних аспектах біонеорганічної хімії: досягнутих успіхах та ще нерозв'язаних проблемах.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна та неорганічна хіміяЗміст дисципліни: Тема 1. Застосування принципів координаційної хімії при дослідженні біологічних процесів.
- Предмет біонеорганічної хімії. Властивості атомів біометалів, їх біохімічна та фізіологічна роль.
- Біоліганди, їх донорні атоми та здатність до комплексоутворення.
- Особливості взаємодії іону металу з амінокислотами, пептидами та білками.
- Сучасні фізико-хімічні методи дослідження біонеорганічних сполук та процесів.
Тема 2. Метали в біологічних системах
- Металоферменти в реакціях гідролізу та переносу груп.
- Перехідні метали в біологічних окисно-відновних процесах
- Транспорт та зберігання молекулярного кисню. Природні переносники кисню і модельні сполуки.
- Кластерні сполуки та залізо-сірковмісні білки
- Комплексні сполуки біометалів ІА та ІІА підгруп. Іонофори, біологічні мембрани та транспорт катіонів.
Тема 3. Прикладні аспекти біонеорганічної хімії
- Розповсюдження металів в природі та шляхи їх накопичення в клітинах.
- Корисна та токсична дія іонів металів.
- Іони металів та хелатуючі агенти в медицині. Застосування іонів металів та хелатів в хіміотерапії.
- Коливальні реакції.
Рекомендована література: 1. Хацевич О.А. Біонеорганічна хімія. Навчальний посібник. 2020. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ. 121 с. 2. Яцимирский К.Б. Введение в бионеорганическую химию. - К.: Наук.думка,1976, 144 с.3. Хьюз М. Неорганическая химия биологических процесов. - М.: Мир, 1983.- 414 с.4. Неорганическая биохимия: В 2-х томах/ Под ред. Г.Эйхгорна.- М.: Мир, 1978. Т.1. - 688с., Т.2. - 759 с. 5. Уильямс А. Металлы жизни. - М.: Мир, 1975, 137 с.Форми та методи навчання: загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години -56 год.; лекції - 28 год.; лабораторно-практичні заняття - 28 год.; самостійна робота - 94 год.Методи й критерії оцінювання: Перевірка та оцінювання знань студентів здійснюється за рейтинговою (стобальною) системою. Результати складання диференційованого заліку оцінюються паралельно як за національною шкалою, так і за шкалою ЄКТС.
Види контролю:
- поточний контроль: усне та тестове опитування з використанням онлайн платформи DistEdu, підсумкові письмові колоквіуми після кожного розділу (модуля) курсу, усний та/або письмовий захист лабораторних робіт;
- підсумковий контроль: диференційований залік у письмовій формі з використанням тестових питань, задач та завдань по лабораторному практикуму.
Критерієм оцінювання є правильна відповідь (усна чи письмова) на питання, правильний розв'язок задач, написання рівнянь хімічних реакцій, що свідчить про опанування студентом програми курсу і досягнення очікуваних результатів навчання.
Мова навчання: українська