Код: 320075Назва:
Основи хроматографії
Анотація: Програму навчальної дисципліни "Основи хроматографії" складено у відповідності до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів напряму 102-Хімія. Навчальна дисципліна належить до дисциплін вільного вибору студентів, циклу професійної та практичної підготовки. Предмет навчальної дисципліни - хімічні та хроматографічні методи дослідження.
Цілями курсу "Основи хроматографії" є: ознайомлення здобувачів з актуальними методами розділення та концентрування, які застосовуються у сучасній аналітичній хімії та аналізі; засвоєння теоретичних основ і характеристик методів розділення та концентрування, методології оцінки їх ефективності, і практики застосування; ознайомлення із сучасними методами розділення та концентрування, що використовуються у якісному та кількісному хімічному аналізі.
Тип дисципліни: вибірковийРік навчання: 2Семестр: 3Кількість кредитів: 3,0Форма контролю: залікВикладач(і): ст. викладач Бубела Г.С., асистент Сікач А.В.Результати навчання: Відповідно до освітньо-наукової програми, вивчення дисципліни "Основи хроматографії" сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти наступних компетентностей:загальні компетенції: здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК-1), здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК-2), навички використання новітніх інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК-5), здатність до пошуку, обробки на аналізу інформації з різних джерел (ЗК-10);фахові компетенції: Здатність застосовувати знання і розуміння математики та природничих наук для вирішення якісних та кількісних проблем в хімії (СК-1), здатність до використання спеціального програмного забезпечення та моделювання в хімії (СК-4), здатність здійснювати сучасні методи аналізу даних (СК-5), здатність здійснювати типові хімічні лабораторні дослідження (СК-7), здатність здійснювати кількісні вимірювання фізико-хімічних величин, описувати, аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані (СК-8) Здатність використовувати стандартне хімічне обладнання (СК-9); програмні результати навчання: знати принципи і процедури фізичних, хімічних, фізикохімічних методів дослідження, типові обладнання та прилади (ПРН8); планувати та виконувати хімічний експеримент, застосовувати придатні методики та техніки приготування розчинів та реагентів (ПРН-9); аналізувати та оцінювати дані, синтезувати нові ідеї, що стосуються хімії та її прикладних застосувань (ПРН-13); здійснювати експериментальну роботу з метою перевірки гіпотез та дослідження хімічних явищ і закономірностей (ПРН-14); Інтерпретувати експериментально отримані дані та співвідносити їх з відповідними теоріями в хімії (ПРН-20); Грамотно представляти результати своїх досліджень у письмовому вигляді державною та іноземною мовами з урахуванням мети спілкування (ПРН-23).Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: загальна та неорганічна хіміяЗміст дисципліни: 1. Основи хроматографічного процесу. Загальна характеристика методів розділення сумішей. Фізико-хімічні основи хроматографічного процесу. Теорія хроматографічної колонки: лінійна, нелінійна, рівноважна, нерівноважна, ідеальна та неідеальна хроматографії. Дифузія, види дифузії. 2. Елюційні характеристики. Основні види представлення результатів хроматографічного аналізу. Хроматографічний пік та його параметри.
3. Поняття про методи проведення хроматографії. Колоночна рідинна хроматографія за низького тиску. Колонки, їх конструкція, підготовка до аналізу. Нанесення зразка та хроматографічне розділення.
4. Особливості адсорбційної хроматографії: апаратура, адсорбенти, елюенти. Елюотропні ряди і користування ними. Ситова хроматографія. Іонообмінна хроматографія. Основи методу, основні сорбенти для проведення ситової хроматографії. Типи іонітів.
5. Розподільча хроматографія, її особливості. Апаратура, інертні носії та нерухомі фази для розподільчої хроматографії. Тонкошарова хроматографія (ТШХ). Види ТШХ. Основні параметри хроматограми та їх визначення. Техніка виконання ТШХ: нанесення проби, хроматографування пластинки, детектування хроматографічних плям
6. Загальна характеристика газової хроматографії, області застосування. Газо-рідинна хроматографія (ГРХ). Детектори для ГРХ, їх найважливіші характеристики. Класифікація детекторів. Універсальні та селективні детектори. Блоки забезпечення роботи детекторів. Системи обробки даних та реєстрації хроматограм. Вплив параметрів хроматографічного процесу на розділення: газ носій, нерухома рідка фаза, розмір проби, температурний режим.
7. Застосування ГРХ: якісний аналіз сумішей, кількісний аналіз сумішей, визначення фізико-хімічних характеристик органічних сполук (температури кипіння, коефіцієнту розподілу, молекулярної маси). Препаративна ГРХ: особливості методу, апаратура та колонки, детектори та особливості їх застосування. Застосування ГРХ для контролю та регулювання технологічних процесів.
8. Високоефективна рідинна хроматографія. Загальна характеристика методу. Пристрої для введення проби, їх конструктивні особливості. Колонки та нерухомі фази для ВЕРХ. Детектори для ВЕРХ, їх особливості та межі застосування. Універсальні та селективні детектори.
9.Вплив різних факторів на хроматографічне розділення: рухомі та нерухомі фази, температура колонок. Області застосування ВЕРХ, конкретні приклади.
Рекомендована література: 1. Основна література 1. Антал І.П., Базель Я.Р., Кормош Ж.О. Методи розділення та концентрування речовин в аналізі.-Луцьк: Східноєвропейський нац.ун-т ім. Лесі Українки, 2015.-300 с. 2. Врублевська Т.Я. Методи розділення та концентрування речовин в аналізі.-Львів: Вид. центр Львів. Нац. ун-ту ім. І.Франка, 2002.-133 с. 3. Meloan Clifton E. Chemical separations: principles, techniques, and experiments: a combined text, laboratory manual, and reference. - John Wiley & Sons, Inc. 1999.-753 p.4. Лисенко О.М., Набиванець Б.Й. Вступ до хроматографічного аналізу. Навчальний посібник. К.: Корвін-прес, 2005.-187 с. 5. Ракс В. А., Есауленко А. М. Сучасна хроматографія на гребені хвилі прогресу. Київ 2014, 162 с.Форми та методи навчання: загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години -36 год.; лекції - 18 год.; лабораторно-практичні заняття - 18 год.; самостійна робота - 54 год.)Методи й критерії оцінювання: Форми поточного контролю:
вибіркове усне опитування перед початком занять;
фронтальне стандартизоване усне та/або письмове опитування за основними питаннями теми заняття;
експрес-опитування;
реферативні повідомлення та їх обговорення;
перевірка якості виконання завдань для самостійної роботи;
оцінювання якості та повноти виконання завдань модульної контрольної роботи.
Форма підсумкового контролю: залік.
Мова навчання: українська