НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 342115

Назва:

Світова література - 2 (література ХІХ ст.)



Анотація: Курс є продовженням загального курсу з історії світової літератури та присвячений дослідженню літературного процесу "довгого" XIX століття в європейських та північноамериканських літературах. Передбачено аналіз знакових творів світової літератури в контексті змін культурних та інтелектуальних ландшафтів епохи, вивчення ключових авторів та літературних напрямів, а також розгляд історичних закономірностей розвитку естетичних моделей. Основна увага приділяється романтизму, реалізму та ранньому модернізму як домінантним напрямам XIX століття. Особливий акцент зроблено на взаємозв'язках між літературним процесом цього періоду та націоналізмом, орієнталізмом та імперіалізмом, а також на концепції "світової літератури" (Weltliteratur), сформульованій Йоганном Вольфгангом фон Ґете

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 3-4

Кількість кредитів: 8 (загальна кількість годин - 240; аудиторні години - 82: лекції -56, семінарські заняття - 26; самостійна робота - 158)

Форма контролю: залік, екзамен

Викладач(і): докторр філософії, ст.викл. Пелешенко Олена Юріївна

Результати навчання:
ПРН-2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати матеріали до курсу "Світова література-2 (література ХІХ століття)"
ПРН-3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти, опрацьовуючи художні тексти та науково-критичну літературу з курсу "Світова література ХІХ ст."
ПРН-4. Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства, які презентує світова література ХІХ ст.
ПРН-6. Використовувати інформаційні й комунікаційні технології для вирішення складних спеціалізованих завдань і проблем у рамках курсу.
ПРН-13. Знати й розуміти систему та загальні властивості літератури як мистецтва слова, основні етапи та закономірності історичного розвитку світової літератури ХІХ ст., жанрово-стильові особливості в різних національних літературах означеного періоду; визначати їхнє місце в літературному процесі.
ПРН-14. Аналізувати та інтерпретувати світової літератури ХІХ ст., послуговуючись основними поняттями і термінами сучасного літературознавства, розуміючи основні тенденції та досягнення шкіл і напрямів літературознавства від Античності до сьогодення в контексті світової та української філософсько-естетичної думки.











Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: - Вступ до літературознавства; - Світова література-1; - Філософія; - Історія української та світової культури

Зміст дисципліни: 1. XIX сторіччя як літературна епоха. 2. Ознайомлення з романтичними процесами у німецькій літературі, де найраніше втілилися новітні світоглядні та художні інтенції доби. 3. Простеження передумови становлення, своєрідність художнього втілення романтичного напрямку в інших національних літературах. 4. Реалізм та натуралізм у європейських літературах XIX ст. вивчається на прикладі творчості характерних авторів з розкриттям особливостей індивідуальних стилів. 5. Висвітлюється стильове і жанрове розмаїття, новітні тенденції у літературі останньої третини XIX ст. 6. Ранній і пізній німецький романтизм. 7. Передромантизм і формування романтизму в англійській літературі. 8. Творчість Д. Байрона, П.Б.Шеллі. Поезія Дж. Кітса. 9. Історичний роман і творчість В.Скотта. 10. Французька література на рубежі XVIII - XIX століть. 11. Творчий шлях В.Гюго. 12. Національна своєрідність американського романтизму. 13. Романтизм в іспанській, італійській літературах. 14. Шляхи розвитку англійського роману в XIX ст. 15. Англійський роман І пол. ХІХ ст. 16. Англійський роман вікторіанської доби. 17. Англійська література II пол. XIX ст. 18. Французька література 1830-70-х рр. 19. Французький реалізм XIX ст. 20. Натуралізм у художній літературі. 21. Національні варіанти європейського реалізму XIX ст. 22. Шляхи російської реалістичної прози. 23. Французька поезія другої пол. XIX ст. 24. Символізм як літературний напрям. 25. Поезія останньої третини XIX ст. 26. Новітні течії в європейських літературах наприк. XIX ст.


Рекомендована література: 1. 1.Анненкова О. С. Англійська література вікторіанської епохи. Курс лекцій: Навчальний
посібник. Київ, 2016. 168 с.
2. Бурґгардт О. Діккенсова "Повість про двоє міст" // Юрій Клен (Освальд Бурґгардт).
Вибрані твори. Дрогобич, 2003. С. 413-429.
3. Гайдеггер М. Гельдерлін та сутність поезії // Слово. Знак. Дискурс: Антологія
літературно-критичної думки ХХ століття. Львів : Літопис, 2002.
4. Ґадамер Г.-Ґ. Гельдерлін і античність // Герменевтика і поетика. Київ: Юніверс, 2001.
С. 195 - 213.
5. Гюго В. Мистецтво і народ: Збірник / Упоряд., пер. з фр., передм., приміт. та імен,
покажчик Москаленка М.Н. Київ: Мистецтво, 1985. 356 с.
6. Дон Жуан у світовому контексті ; упоряд. В. Агеєва. Київ: Факт, 2002. 448 с.
7. Єрмоленко В. Далекі близькі. Есеї з філософії та літератури. Львів: Видавництво
Старого Лева, 2017. 299 с.
8. Кебало, М. С. Проблеми теорії та історії натуралізму останньої третини XIX століття в
порівняльно-літературному аспекті / Терноп. держ. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. -
Тернопіль, 2002.
9. Лібман З.Я. Чарлз Діккенс: Життя і творчість. Київ, 1982.
10. Моруа А. Мистецтво і життя: Зб. / Упоряд., вступ стаття, приміт., імен, покажчик і
пер. з фр. І.М. Овруцької. Київ : Мистецтво, 1990. 360 с.
11. Наливайко Д. Бодлер, Верлен, Рембо, Малларме: французький символізм як зміна
метамови європейської поезії // газ. Зарубіжна література. 2002. №5. С. 6-7.
12. Наливайко Д. Віктор Гюго. Життя і творчість. Київ: Дніпро, 1976. 147 с.
13. Наливайко Д.С., Шахова К.О. Зарубіжна література XIX сторіччя. Доба романтизму:
Підручник -Київ, 1997. С.28-67.
14. Наливайко Д. Епістемологія й поетика реалізму // Слово і Час. 2004. № 11. С. 3-17.
15. Наливайко Д.С. Оноре Бальзак: нарис життя і творчості. Київ : Дніпро, 1985. 198 с.
16. Наливайко Д. Поетичний світ Гельдерліна // Фрідріх Гельдерлін. Поезії. Київ : Дніпро,
1982 р. C. 5 - 35.
17. Наливайко Д. Французький символізм // Слово і час. 1998. №7. С. 23-27.
18. Наливайко Д.С. Шарль Бодлер - поет скорботи і протесту / Передмова до книги: Шарль
Бодлер. Поезії. Київ : "Дніпро", 1989. С. 5-30.
19. Ніколенко О.М. Від Флобера до Аполлінера. Французька література другої половини
ХІХ - поч. ХХ століття: Посібник // Тема. - 2005. - №3 -4.
20. Ніколенко О.М. Символізм: ґенеза символізму // Тема. 2005. №34. С. 130 - 139.
21. Ніколенко О.М. Французька література другої половини XIX - початку XX століть:
напрями, течії, постаті. Монографія. Київ: ФОП Лебедь, 2019. 226 с.
22. Огаркова Т. Мистецтво Бодлера / Передмова до книги: Шарль Бодлер, Вальтер
Беньямін. Паризький сплін. Есе; пер. з фр. та нім. Романа Осадчука. Київ : Комубук,
2017. С. 7-20.
23. Павличко С. Байрон: Нарис життя і творчості. Київ : Дніпро, 1989. 196 с.
24. Пилипюк Л.А. Реально-топографічний простір у творчості О. де Бальзака. Наукові
записки Національного університету "Острозька академія". Серія : Філологічна. 2015.
Вип. 55. С. 199-202. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2015_55_73.
25. Саприкіна О. П. Нетрадиційна герменевтика як засіб інтерпретації творів Оноре де
Бальзака. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал. Рівне : ТзОВ "ГедеонПрінт", 2014. № 2(78). С. 49-52.
26. Тодоров Ц. Поетичний роман [про роман Новаліса "Генріх фон Офтердінген"] //
Тодоров Ц. Поняття літератури та інші есе / перекл. з франц. Є. Марічева. К.: Вид. дім
"Києво-Могилянська академія", 2006. С. 107-121.
27. Улюра Г. Ніч на Венері: 113 письменниць, які сяють у темряві. Київ: ArtHuss, 2020. 464
с.
28. Філоненко С. "To be continued": сіквели роману Джейн Остін "Гордість та
упередження". Studia methodologica, ISSN 2304-1222, No. 50. 2020.
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18473.
29. Філоненко С. О. Джейн Остін, капітани і море: мариністичні образи в романах
англійської письменниці. Наукові записки Бердянського державного педагогічного
університету. Серія : філологія : зб. наук. ст. / [гол. ред. В. А. Зарва]. Бердянськ: БДПУ,
2019. Вип. 18. С. 139-144.
30. Франко І. Я. Еміль Золя, його життя і писання // Зібрання творів у 50-и томах. - К.:
Наукова думка, 1979 р., т. 31, с. 275 - 307.
31. Франко І. Передмова // Кляст Г. Маркіза О… Львів : Українсько-руська видавнича
спілка, 1903. С. III - XV., https://shron1.chtyvo.org.ua/fon_Kleist_Henrikh/Markiza_O.pdf.
32. Франко І. Соті роковини Віктора Гюго (1902). // Франко І. Твори: В 20 т. Т. 18. ч. II: 1-
6.
33. Чопик Р. Поліська версія Конрада // Менталітети. Збірка есеїв / Післямова Миколи
Ільницького. Київ: УВС ім. Ю. Липи, 2014. С. 31-38.
34. Шалагінов Б. Класики і романтики: штудії з історії німецької літератури XVIII-XIX
століть. Київ : ВД Києво-Могилянська академія, 2013. 440 c.
35. Шамрай А. Ернст Теодор Амадей Гофман: життя і творчість. Київ: "Дніпро", 1969. 299
с.
36. Шатобріан. Замогильні записки. Пер. В. Верховень. Харків: "Фоліо", 2014. 800 с.
37. Юніна О.Є., Литвиненко Н.О. Образ Парижа в романі Оноре де Бальзака "Батько
Горіо". Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка.
Філологічні науки. 2013. № 2(261).
38. Bloom, H. & Jason B. Jones. Charles Dickens (Bloom's Classic Critical Views). Bloom's
Literary Criticism, 2007.
39. Boonyaprasop, M. Hawthorne's Wilderness: Nature and Puritanism in Hawthorne's The
Scarlet Letter and "Young Goodman Brown" (Anchor Academic Publishing, 2013). 118 p.
40. Brodhead, R. H. Hawthorne, Melville, and the Novel. Chicago and London: The University
of Chicago Press, 1973.
41. Casanova, P. (2005). Literature as a World. New Left Review (Issue 31),
https://newleftreview.org/issues/ii31/articles/pascale-casanova-literature-as-a-world.
42. D'haen, T., Dom?nguez, C., & Thomsen, M. R. (Eds.). (2012). World literature: A Reader.
Routledge.
43. Dooley, D. J. "Thackeray's Use of Vanity Fair." Studies in English Literature, 1500-1900,
vol. 11, no. 4, 1971, pp. 701-13. JSTOR, https://doi.org/10.2307/449832.
44. Dyck, M. Novalis and Mathematics: A Study of Friedrich von Hardenberg's Fragments on
Mathematics and Its Relation to Magic, Music, Religion, Philosophy, Language, and
Literature. University of North Carolina Press, 1960. JSTOR,
https://doi.org/10.5149/9781469657455_dyck.
45. Epstein, A. "'Flowers That Mock the Corse beneath': Shelley's 'Adonais', Keats, and Poetic
Influence." Keats-Shelley Journal, vol. 48, 1999, pp. 90-128. JSTOR,
http://www.jstor.org/stable/30213023.
46. Gates, S. (2009). Intertextual Estella: "Great Expectations," Gender, and Literary Tradition.
PMLA, 124(2), 390-405. "The Adventures of Thackeray". online exhibits.
libraryharvard.edu. Harvard University. Retrieved 9 January 2022.
http://www.jstor.org/stable/25614282.
47. Gilbert, S., Gubar, S. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the NineteenthCentury Literary Imagination. New Haven - London: Yale University Press, 1979.
https://ia803202.us.archive.org/32/items/TheMadwomanInTheAttic/The%20Madwoman%2
0in%20the%20Attic.pdf.
48. Hiebel, F. "Novalis and the Problem of Romanticism." Monatshefte, vol. 39, no. 8, 1947, pp.
515-23. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/30164617.\.
49. Hingston, K.-A. "Grotesque Bodies: Hybridity and Focalization in Victor Hugo's NotreDame de Paris." Articulating Bodies: The Narrative Form of Disability and Illness in
Victorian Fiction, Liverpool University Press, 2019, pp. 19-48. JSTOR,
https://doi.org/10.2307/j.ctvqmp1gs.5.
50. Hoffmann, B., and A. J. Singerman. "CHATEAUBRIAND AND NOSTALGIA FOR
FRENCH AMERICA." Posthumous America: Literary Reinventions of America at the End
of the Eighteenth Century, Penn State University Press, 2018, pp. 124-80. JSTOR,
https://doi.org/10.5325/j.ctv3znxwd.7.
51. Mathison, J. K. (1957). Northanger Abbey and Jane Austen's Conception of the Value of
Fiction. ELH, 24(2), 138-152. https://doi.org/10.2307/2871826.
52. Milne, K., At Vanity Fair: From Bunyan to Thackeray. Cambridge: Cambridge University
Press, 2015.
53. Miskin, L. (2015). "True Indian Muslin" and the Politics of Consumption in Jane Austen's
Northanger Abbey. Journal for Early Modern Cultural Studies, 15(2), 5-26.
https://www.jstor.org/stable/jearlmodcultstud.15.2.5.
54. Peters, J. G. The Cambridge Introduction to Joseph Conrad (Cambridge Introductions to
Literature). Cambridge University Press, Year: 2006.
55. Pugh, D. "Heine's Aristophanes Complex and the Ambivalence of 'Deutschland: Ein
Winterm?rchen.'" The Modern Language Review, vol. 99, no. 3, 2004, pp. 665-80.
https://doi.org/10.2307/3738994.
56. The Sign of Three: Dupin, Holmes, Peirce (Advances in Semiotics). Ed. By Umberto Eco and
Thomas A. Sebeok. Bloomington : Indiana University Press, 1988, ©1983.
57. Todd, J. The Cambridge Introduction to Jane Austen. Cambridge University Press, 2006
(Northanger Abbey, 36-47).
58. Wilson, J. D. "John Keats' Self-Reflexive Narrative: 'The Eve of St. Agnes.'" South Central
Review, vol. 1, no. 4, 1984, pp. 44-52. JSTOR, https://doi.org/10.2307/3189461.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Максимальна кількість балів - 100: поточний і проміжний контроль - 70 (осінній семестр); 60 балів (весняний семестр); підсумковий контроль - 30 (залік, осінній семестр) 40 (екзамен, весняний семестр).

Мова навчання: українська