Повідомлення
Освітня програма – Історія
- Деталі
- Категорія: Спеціальність 032 "Історія та археологія"
-
А. Мета освітньої програми
Програма для осіб з профільною середньою освітою, фаховою передвищою
освітою або початковим рівнем вищої освіти (третього, п’ятого чи
шостого рівнів Національної рамки кваліфікацій). Призначена для забезпечення студентів фундаментальними і спеціальними знаннями про історію України як окремої політичної і культурної одиниці та як частини держав, до яких вона входила, про головні напрями еволюції європейської історії та культури як макроструктур, з якими органічно пов’язується історія України, та про основи дослідницької роботи історика – навички критичного аналізу історіографії, методи опрацювання джерел, засади орієнтації в архівній спадщині, уміння компонувати власний текст. Програма має підготувати випускників до науково-допоміжної і навчально-допоміжної роботи у науково-дослідних установах, вищих навчальних закладах, наукових бібліотеках, редакціях спеціалізованих газет і журналів, громадських організаціях, практичної і науково-допоміжної роботи в музеях, архівах, екскурсійних бюро, краєзнавчих організаціях, бібліотеках, археологічних і етнографічних експедиціях, археографічних організаціях, педагогічної роботи в закладах початкової освіти і педагогічно-допоміжної роботи в закладах середньої освіти, а також до подальшого навчання за магістерською програмою.Бакалаврська програма є стаціонарною програмою тривалістю три роки десять місяців. Вона передбачає опанування студентом дисциплін базової кваліфікації, поглибленої підготовки, практичної підготовки (61:35:4).
В. Характеристика програми
Предметною областю програми є історія як пізнання історичних процесів і явищ в їх відображенні в історичних джерелах та соціокультурних, політичних, економічних вимірах.
Фокус програми загалом передбачає наголос на ідентифікації та використанні первинних і вторинних джерел, критичному підходові до історіографії.
Загальною орієнтацією програми є освітньо-професійна діяльність. Програма передбачає наголос на дослідження з великою складовою комунікаційних і міжособистісних навичок рідною та іноземною мовами.
До участі у програмі залучені випускники середніх навчальних закладів, які мають схильність до роботи в галузі історичних досліджень, у системі освіти, музейно-архівній та пам’яткоохоронній царині.
Особливостями програми є реалізація моделі історичної освіти, що ґрунтується на поєднанні загальногуманітарної, професійної і практичної складових. Постійно розробляються та впроваджуються нові авторські курси з метою якомога повніше врахувати зацікавлення студентів та більш гнучко реагувати на перспективи працевлаштування випускників. Кафедра співпрацює з відомими істориками з інших університетів України й світу шляхом їх запрошення на гостьові курси, що призвичаює студентів до варіативного й критичного розуміння обраної спеціальності. Належна мовна підготовка, що реалізується у НаУКМА, уможливлює широке використання у навчальному процесі оригінальних праць світової історичної думки та широкого кола друкованих джерел і дає змогу слухати лекції визначних вчених світу.
С. Здатність до працевлаштування та подальшого навчання
Фахівець цього рівня підготовлений до роботи за кількома видами і найменуваннями економічної діяльності відповідно до Державного класифікатора видів економічної діяльності ДК 009-2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11 жовтня 2010 р. № 457 із змінами, внесеними наказом Держспоживстандарту України від 29 листопада 2010 р. № 530 (кодифікація та конкретні галузі діяльності зазначені у Таблиці 1).
Таблиця 1
Кодифікація та конкретні галузі діяльності бакалавра, підготованого за спеціальністю: «Історія та археологія»
№
Вид економічної діяльності
КОД
1
Освіта
P−85
2
Початкова освіта
P−85.2
3
Початкова освіта
P−85.20
4
Середня освіта
P−85.3
5
Загальна середня освіта
P−85.31
6
Вища освіта
P−85.4
7
Вища освіта
P−85.42
8
Освіта у сфері культури
P−85.52
Фахівець здатний виконувати зазначені професійні роботи за ДК 003:2010 та може займати первинні посади, що встановлені Національним класифікатором України – Класифікатор професій ДК 003:2010 зі змінами, затвердженими наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 10.08.2016 N 1328 (Таблиця 2).
Таблиця 2
Професійні назви робіт, які здатний виконувати фахівець
освітнього рівня «бакалавр»
спеціальності 032 – «Історія та археологія»
№ з/п
Назва та шифр професійної групи
Професійні назви робіт
1.
3310 Молодші фахівці з початкової освіти
Культорганізатор дитячих позашкільних закладів
2.
3340 Інші фахівці в галузі освіти
Асистент вихователя дошкільного навчального закладу
Асистент вчителя
Викладач-стажист
Вожатий
Лаборант (освіта)
3.
3431 Секретарі адміністративних органів
Відповідальний секретар редакції
Інспектор з контролю за виконанням доручень
Секретар органу самоорганізації населення
4.
3436.1 Помічники керівників підприємств, установ та організацій
Помічник керівника підприємства (установи, організації)
Референт
5.
3491 Лаборанти в інших сферах наукових досліджень
Лаборант наукового підрозділу (інші сфери (галузі) наукових досліджень)
Випускники бакалаврської програми з історії можуть продовжити своє навчання за програмою другого циклу FQ-EHEA, 7 рівня EQF-LLL та 8 рівня HPK за цією ж чи суміжною галуззю знань.
D.Методика викладання
Стиль навчання – активний, що дає можливість студенту обирати предмет та організовувати час. Курси проводяться у формі лекцій і семінарів, з методологічними робочими зустрічами для студентів, які працюють у цей самий період або над темою діахронії. З другого року навчання студент обирає перспективні для себе напрями дослідження, включаючи курси (дисципліни), які потрібно прослухати, а також тематику курсової роботи. На останньому році значна частина часу присвячується написанню дипломної роботи, яка презентується та захищається перед комісією науковців.
Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється за 100-бальною рейтинговою системою у відповідності до «Положення НаУКМА про рейтингову систему оцінювання знань» з перерахуванням у 4-бальну («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), вербальну («зараховано», «незараховано») системи та шкалу ЕСТS (A, B, C, D, E, FX, F). Види контролю: поточний, тематичний, періодичний, підсумковий, самоконтроль. Форми контролю: усне та письмове опитування, тестові завдання, захист індивідуальних робіт. Державна атестація провадиться у формі захисту кваліфікаційної роботи.
- E. Програмні компетентності
1. Загальні компетентності
- Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. На підставі врахування сучасного стану науки й соціальної практики, що змінюється, застосовувати здобуті знання для розв'язання конкретних наукових і практичних завдань.
- Здатність планувати та розпоряджатися часом. Формувати орієнтовну основу власних дій. Оцінювати результати власної діяльності стосовно досягнення часткових та загальних цілей діяльності.
- Знання та розуміння предметної області та розуміння професії. У власній науково-дослідницькій і педагогічній діяльності спиратися на уявлення про функції історичної науки як складової частини наукової думки і духовної культури суспільства. Знання стандартів наукового дослідження і публікування, критична обізнаність та інтелектуальна чесність.
- Здатність спілкуватися рідною мовою та другою мовою як усно, так письмово. Здатність правильно розмовляти та писати згідно з різними комунікаційними стилями: неофіційним, офіційним та науковим.
- Здатність застосовувати у професійній діяльності інформаційні технології. Упевнена робота з офісними застосуваннями, електронними базами даних і пошуковими системами.
- Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Входити в тему, здійснювати пошук літератури з теми дослідження, складання бібліографії шляхом бібліографічного пошуку в каталогах бібліотек та інформаційно-довідкових відділах архівів, роботи з електронними базами даних і пошуковими системами.
- Здатність спілкуватися з колегами та нефахівцями своєї галузі. Уміти переконувати і провадити професійні та громадсько-політичні дискусії
- Здатність працювати в міжнародному контексті. Розглядати культурологічні питання сучасності з позицій традицій та звичаїв власного народу, ушанування і надбання народів світу
- Здатність працювати автономно та в команді. Сприяти гармонізації людських, міжнаціональних, міжпартійних відносин. Взаємоузгоджувати особисті, суспільні та колективні інтереси/ Уміти створювати сприятливий психологічний клімат у трудовому колективі.
2. Спеціальні компетентності
- Знання історії Європи. Знання основних історичних процесів та подій становлення й сучасної доби Європейської цивілізації, їх взаємозв’язку, сучасного стану досліджень.
- Знання історії України. Знання основних історичних процесів та подій на історичних теренах сучасної України та їх взаємозв’язок, сучасні дискусії на цю тему.
- Детальне знання певного історичного періоду. Володіння джерельним та концептуальним матеріалом щодо конкретної історичної епохи.
- Знання загальної хронології минулого. Уявлення про історичну хронологію, синхронію та діахронію історичних фактів
- Критичне усвідомлення сталого розвитку історичних студій і дискусій. Критичне розуміння відмінностей історіографічних поглядів у різні епохи й у різних контекстах, зв’язок їх з розвитком філософії та науки загалом.
- Усвідомлення суспільної ролі історика, використання історії в інтересах суспільства і зловживань на її ґрунті. Розуміння значущості наукових знань про історичне минуле людства, країни та її народу для розв’язання поточних суспільних і політичних проблем.
F.Програмні результати навчання
- Усвідомлення значення культури в історії людства.
- Базові уявлення про становлення історичних знань; обізнаність в актуальних проблемах сучасної гуманітаристики загалом та історіографії зокрема.
- Знання хронологічних і теоретичних підстав уміщення людського суспільного, культурного, політичного та економічного досвіду в належний контекст.
- Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з гуманітарних та суспільних наук для дослідження суспільних явищ і процесів та участі у фахових проектах.
- Здатність застосовувати сучасну методологію наукових досліджень.
- Оперування навичками критичного джерелознавчого та історіографічного аналізу, інтерпретації текстів та інших джерел.
- Уміння провадити дослідницькі пошуки у зібраннях історичних джерел.
- Здатність розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел та бібліографії, аналізуючи та надаючи критичну та розповідну форму отриманим даним.
- Здатність готувати наукові статті й повідомлення, аналітичні та довідково-інформаційні матеріали на основі актуальної історичної інформації, які можуть бути використані в журналістиці, місцевих органах влади, музеях тощо.
- Здатність використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, продемонстрована в презентаціях, есе і дипломній роботі.
- Здатність до вільної комунікації українською та іноземними мовами.
- Здатність робити презентації усно та в письмовій формі іноземною мовою.
- Вміння застосовувати у професійній діяльності інформаційні технології.
- Спроможність до самостійного навчання та постійного підвищення фахової компетентності.
- Уміння провадити краєзнавчу роботу.
- Здатність застосовувати загально-гуманітарні знання у практичній діяльності.
- Усвідомлення значущості загальнолюдських цінностей та етичних норм.
- Здатність до міжособистісної та ділової комунікації.
- Спроможність до дій в межах етики професійних відносин.
- Уміння раціонально організовувати власну діяльність та ефективно використовувати час.
Завідувач кафедри історії Н. В. Шліхта