Повідомлення
Освітня програма Культурологія
- Деталі
- Категорія: Спеціальність 034 "Культурологія"
A. Мета освітньої програми
Освітня програма першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у галузі знань «03 – Гуманітарні науки» зі спеціальності «034 – Культурологія» розроблена кафедрою культурології Національного університету «Києво-Могилянська академія» у відповідності до державних і галузевих нормативних документів і затверджена Вченою радою НаУКМА як складова внутрішнього стандарту вищої культурологічної освіти, згідно з яким університет здійснює підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр за спеціальністю «034 – Культурологія» в галузі знань «03 – Гуманітарні науки». Цей документ є чинним у межах НаУКМА до затвердження і впровадження відповідного галузевого стандарту вищої освіти.
B. Характеристика програми
При розробці освітньої програми враховано специфіку першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у галузі знань «03 – Гуманітарні науки» зі спеціальності «034 – Культурологія», зокрема необхідність поєднання загальногуманітарної, наукової та професійної і практичної складових, а також загальні особливості навчального процесу в НаУКМА, до яких належить, зокрема, надання студентові можливості самостійно формувати індивідуальний навчальний план; отримувати додаткову спеціалізацію та/або опанувати сертифікатну програму; прослухати оригінальні авторські курси, у тому числі – у провідних вітчизняних і зарубіжних науковців; поглибити рівень освіти шляхом вивчення дисциплін інших напрямів (дисципліни вільного вибору); вдосконалити знання англійської мови; опанувати низку давніх та сучасних іноземних мов. Належна мовна підготовка, що здійснюється у НаУКМА, уможливлює читання та інтерпретацію першоджерел та дослідницької літератури з культурологічної тематики. В процесі навчання студенти забезпечуються ґрунтовними знаннями з історії світової культури, сучасної культурологічної думки, розуміння специфіки давнього та сучасного українського та світового мистецтва. Однак навчання на бакалаврській програмі спрямовано не лише на здобуття знань, а й на оволодіння навичками самостійного критичного мислення, розвиток аналітичних здібностей, ораторської майстерності, здатності до комунікації, творчої діяльності та академічного письма.
C. Здатність до працевлаштування та подальшого навчання
Навчання на бакалаврській програмі «Культурологія» в НаУКМА спрямоване на здобуття студентами не лише теоретичних знань, а й формування у них різноманітних практичних навичок. Воно прищеплює уміння застосовувати загально-гуманітарні та фахові знання у тих сферах практичній діяльності, що вимагають таких аналітичних і гуманітарних навичок, як комунікація, письмо, переклад, пошук, аналіз і презентація інформації тощо. Випускники-бакалаври кафедри культурології НаУКМА підготовлені не лише до продовження освіти на магістерських програмах гуманітарного (передусім культурологічного та мистецтвознавчого спрямування, а й до реалізації виконавчих, консультативних, педагогічних (для середніх навчальних закладів), дослідницьких і комунікативних виробничих функцій, у тому числі – до здійснення таких видів діяльності, що відповідають Державному класифікатору видів економічної діяльності ДК 009:2005 (КВЕД), як:
- Функціювання бібліотек, архівів, музеїв та інших закладів культури;
- дослідження і розробки в галузі гуманітарних наук;
- Діяльність із охорони та використання пам'яток історії, будівель та інших пам'яток культури;
- дослідження кон’юнктури ринку та виявлення суспільної думки;
- діяльність щодо зв’язків з громадськістю;
- надання секретарських послуг та послуг з перекладу;
- допоміжна діяльність у сфері державного управління;
- загальна середня освіта;
- позашкільна освіта;
- освіта дорослих та інші види освіти;
- діяльність громадських організацій;
- Рекламна діяльність;
- Діяльність туристичних агентств
Вихованці бакалаврської програми НаУКМА спроможні виконувати види робіт та обіймати низку посад, що відповідають Державному класифікатору професій ДК003-95:
- молодших фахівців у галузі освіти (методист);
- технічних фахівців у галузі управління:
- інспектор з основної діяльності;
- інструктор;
- секретарів адміністративних органів:
- інспектор з контролю за виконанням доручень;
- оргсекретар (асоціації, союзу, федерації);
- помічників керівників:
- референт;
- рецензент; з основної діяльності;
- секретар адміністративний;
- секретар комітету (організації, підприємства, установи);
- секретар правління.
Вищезазначене створює умови для працевлаштування випускників-бакалаврів кафедри культурології НаУКМА не лише за фахом, а й в інших сферах. Поєднання значного масиву гуманітарних і спеціальних знань із світоглядною культурою та навичками аналітичного, системного критичного мислення відкриває перспективи для їх соціальної адаптації та самореалізації у бізнесових, управлінських, медійних структурах, у різноманітних фондах та фундаціях гуманітарного спрямування тощо.
D. Методика викладання
Засадничим принципом викладання в НаУКМА є стимулювання самостійної та продуктивної дослідницької діяльності студентів, підтримка фахової активності й прагнення до нових знань, відкритості до комунікації і взаємодії в рамках міжнародної академічної спільноти. Таким чином, навчання на кафедрі культурології в НаУКМА є студентоцентрованим та проблемноорієнтованим. Важливу роль у процесі навчання відіграє широкий вибір дослідницьких та ознайомчих практик. Якості та ефективності освітнього процесу має сприяти урізноманітнення форм атестації роботи студентів. Основними формами проміжної атестації є: опитування, тестування, презентація, самостійна робота, контрольна робота, залік, усний та письмовий екзамен тощо. Підсумкова атестація здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в галузі гуманітарних наук за спеціальністю «034 – Культурологія» здійснюється в НаУКМА у формі публічного захисту бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Е. Програмні компетентності
Навчання на бакалаврській програмі з культурології в НаУКМА передбачає формування у її випускників низки компетентностей.
Їх інтегральна компетентність полягає у здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі культурології або у процесі навчання, що передбачає застосування набутих знань з теорії, історії культури та мистецтв.
До загальних компетентностей випускників бакалаврської програми НаУКМА з культурології належать:
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Навички раціональної організації власної діяльності та ефективного використання часу.
- Здатність спілкуватися українською та англійською мовами як усно, так і письмово.
- Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
- Здатність вчитися і опановувати сучасні знання.
- Здатність бути критичним і самокритичним.
- Навички міжособистісної та ділової комунікації.
- Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
В процесі навчання на бакалаврській програмі з культурології студенти НаУКМА отримують низку спеціальних (фахових) компетентностей:
- 1. Здатність узагальнювати знання про культуру.
- 2. Здатність розуміти матеріальну та духовну цінність об’єкта культурної спадщини різних історичних періодів та географічних ареалів у відповідному економічному, соціокультурному, інституціональному та гендерному контекстах.
- 3. Здатність до навчання, пошуку й аналізу інформації з різних джерел.
- 4. Здатність до розуміння й осмислення концепцій, теорій і вчень, які становлять основу культурології.
- 5. Здатність використовувати загальні й спеціальні методи та інструменти дослідження, необхідні для вирішення проблем культурології.
- 6. Здатність використовувати термінологічний апарат культурології для проведення наукових досліджень, що відповідають першому (бакалаврському) рівню.
- 7. Здатність розуміти процеси культурно-історичної динаміки.
- 8. Здатність використовувати професійно профільовані знання й практичні навички.
- 9. Здатність розробляти та регулювати інноваційні соціокультурні та мистецькі проекти.
- 10. Здатність налагодити комунікативний процес із представниками різних соціально-культурних угруповань.
- 11. Вміння орієнтуватись в етапах розвитку художньої культури та видах мистецтва.
- 12. Здатність використовувати знання з основ наукових досліджень як складової культурологічної освіти та наукової творчості.
F. Програмні результати навчання
Відповідно до наведеного вище переліку програмних компетентностей успішне завершення навчання на бакалаврській програмі НаУКМА з культурології передбачає досягнення її випускниками таких програмних результатів:
- Володіти культурологічною термінологією.
- Описувати структуру й зміст теоретико-методологічного апарату сучасної культурології.
- Відтворювати типологію культур та динаміку культурних форм.
- Установлювати зв’язок культурологічного знання з методами та технологіями регулювання, управління соціокультурними процесами.
- Визначати проблематику культурології в контексті сучасних досліджень культури.
- Впорядковувати множинність емпіричних фактів у відповідності з логікою становлення культури.
- Знаходити необхідний матеріал для організації культурологічного дослідження.
- Розробляти стратегічні проблеми культурної політики на міжнародному та національному рівнях.
- Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморіалізації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо).
- Знаходити оптимальні шляхи збереження культурної різноманітності в сучасних умовах.
- Використовувати інформаційні та комунікаційні технології для управління соціокультурними процесами.
- Застосовувати культурологічні знання в освітній практиці.
- Оцінювати адекватність дослідницьких завдань науковій меті культурологічного дослідження.
- Оцінювати соціокультурну ситуацію в сучасній Україні.
- Впроваджувати практику командної роботи для організації, планування та управління інноваційними культурно-мистецькими проектами.
- Досліджувати вплив міжнаціональних, міжетнічних суспільних відносин на розвиток культури.
- Пояснювати перспективи, позитивні та негативні тенденції становлення певного культурного феномену.