Сергій Богданов виступив з доповіддю "Психосоціальна підтримка дітей у школах на сході України: дані досліджень" на науковій конференції у США
- Деталі
- Дата публікації: Четвер, 27 липня 2017, 15:43
Сергій Богданов - керівник Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА, старший викладач кафедри психології та педагогіки, представив НаУКМА 14-18 червня на науковій конференції у Вашингтоні, США.
Наукова конференція «“Реабілітація та реінтеграція” - допоможіть українцям допомогти собі» була проведена українською медичною асоціацією Північної Америки (UMANA) та присвячена інтеграції і реабілітації з посттравматичних стресових розладів людей, що постраждали в наслідок військового конфлікту на сході України.
Кожні два роки представники UMANA організовують конгрес задля обговорення нових наукових досліджень у різних галузях медицини, що можуть бути корисними у вирішенні актуальних проблем. Завдяки існуванню організації UMANA здійснюється реальна допомога людям, котрі постраждали внаслідок військового конфлікту в Україні. Серед досягнень організації: неодноразове проведення збору коштів на допомогу постраждалим; реабілітація в Американських клініках десятків українських ветеранів АТО; підтримку від організації отримують громадські організації та університети, котрі працюють над вирішенням питань з допомоги постраждалим, тощо.
Сергій Богданов виступив на конференції з доповіддю на тему: "Психосоціальна підтримка дітей у школах на сході України: дані досліджень". Метою доповіді було розкрити актуальний соціальний і економічний контекст в якому перебувають діти та родини на сході України, а також презентувати зарубіжним колегам програми з психосоціальної допомоги з доведеною ефективністю, що розробляються та впроваджуються Центром психічного здоров'я та психосоціального супроводу НаУКМА. Дані щодо ефективності програм, можна знайти в презентації англійською мовою та у звітах досліджень на сайті Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА.
Сергій Богданов зауважує, що важливим для нього, було власне якомога повніше розкрити ситуацію, що існує на даний момент і обговорити з учасникам конференції психосоціальні потреби ветеранів АТО і переселенців в Україні, зокрема проблеми конфліктів в родинах.
Проведені на сході України дослідження рівня стресу показали, що загальна психологічна ситуація серед дітей доволі напружена, зокрема: 43% дітей мають підвищений рівень стресу, 36,6% сильно постраждали внаслідок військового конфлікту та лише 20,4% дітей, що проживають в східних областях, напряму не стикались з війною (персонально, в родині тощо). За допомогою впровадження програм розроблених Центром психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА рівень травматичного стресу у дітей зменшується вдвічі, а кількість дітей з високим рівнем стресу зменшується в 4 рази - з 37% до 11. Щодо рівню значних відхилень у гіперактивній поведінці, він зменшується з 24% до 14% (Дані дослідження ЮНІСЕФ, 2015)
Важливо, що в Україні існує у своїй суті унікальна і доволі розширена система психологічної служби, адже майже у кожному учбовому закладі є штатний психолог або соціальний працівник. Центром психічного здоров'я та психосоціального супроводу НаУКМА було зроблено, здавалось би, неймовірне – була створена система, завдяки впровадженню якої, можна значно пришвидшити і покращити рівень надання психологічної допомоги людям, що постраждали навіть у найвіддаленіших кутках країни.
Завдяки розробленій системі кожен соціальних працівник, шкільний психолог чи педагог зможе більш точно та швидко покращити психічний стан дитини, що постраждала. Ключовим елементом системи, який робить її максимально ефективною є теорія резилієнс, що стала відомою наприкінці минулого століття в Америці. Поняття резилієнсу полягає у відкритті внутрішніх ресурсів стресостійскості людини і спрямоване на підтримку та розвиток власних резервів психологічної пружності кожного індивіда.
В межах спільного проекту Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА та організації ЮНІСЕФ - «Комплексна психосоціальна підтримка та допомога найуразливішим групам населення поблизу лінії зіткнення» згаданим навичкам з підняття резилієнтності у постраждалих дітей, завдяки проведенню тренінгів з листопада 2014 року було охоплено 893 школи з яких навчено 891 шкільних психологів, 3 842 вчителі, 112 соціальних працівників у 5 областях; 159 вчителів у буферній зоні 5 км на фронт (Покровськ, Маріуполь, Краматорськ). Всі вони напряму змогли допомогти 200 тисячам дітей і 50 тисячам батьків.
Проведені дослідження дали зрозуміти, що саме підхід резилієнс є максимально ефективним, адже для його впровадження вчителям, психологам та соціальним працівникам потрібно лише допомогти дитині зберегти внутрішній психологічний резерв пружності особи, що також дозволить людині в подальшому значно легше переживати травматичні ситуації.
Завдяки саме таким своїм властивостям, котрі допомагають людині самостійно керувати емоціями та бути емоційно стабільнішою вказана теорія була обрана і активно розробляється та впроваджується спеціалістами Центру психологічного здоров’я та психосоціального супроводу у програми психосоціальної підтримки.
Презентація доповіді англійською за посиланням.