Семен Гороховський: «У Могилянці ми прищеплюємо студентам «вишукане нахабство»
- Деталі
- Дата публікації: Понеділок, 23 червня 2014, 10:57
Семен Самуїлович Гороховський, доцент, кандидат наук, керівник магістерської програми «Інформаційні управляючі системи та технології», розповідає про особливості своєї магістерської програми, співпрацю із зарубіжними університетами та досягнення своїх випускників.
- Розкажіть, будь ласка, про особливості вашої магістерської програми.
- Магістерська програма за рівнем знань, які вона надає, значно вища за бакалаврську, оскільки бакалаврська програма – це, в основному, нормативні знання, без яких взагалі не можна обійтися. Магістерська програма розширює горизонти, дає можливість потім займатися наукою. Скажімо, якщо студент пише дуже хорошу роботу, з неї можна зробити статтю до наукового видання. На магістерській програмі зовсім інший підхід до навчання. На бак алаврський програмі переважно відбуваються лекції і практичні заняття. На магістерській – це семінари, диспути, лекцій як таких вже немає. Головне завдання – зацікавити студентів тим, чого вони не мали на бакалавраті. До чогось вони тоді ще не доросли, чогось не передбачала програма, а в магістратурі вони можуть познайомитися вже не з класичними технологіями, а найсучаснішими. Навчальна програма у нас змінюється досить часто, тому що змінюється галузь, з’являються абсолютно нові теми, нові мови програмування, нові технології. Кожного разу, коли з'являється щось нове, ми намагаємося донести до студентів не просто технології, а головні принципи. Принцип і архітектура того, що ми отримали – це головне. Важливий також і спосіб навчання. Більшість студентів бакалаврату і магістратури у нас працюють. З групи магістрів зараз не працюють лише двоє, але це студенти, які крім нашої програми слухають курси в Стенфордському університеті. Ступінь магістра НаУКМА цінується дуже високо. Наші випускники роблять дуже успішні проекти, створюють потужні компанії. Таких ініціативних ми називаємо "ньютонами" (їхня компанія називається «NewtonIdeas»). Приємно, що вони пам`ятають навчання, не поривають зв`язків з нами, спілкуються, радяться і беруть потім на роботу кращих студентів.
Зараз у нас дуже сильна група магістрів, і ми радимося з ними, які предмети ввести у навчальний план, як його змінювати. Наприклад, з'являються спеціальні бази даних для малюнків, графіків, і на наступний рік ми запланували курс такого напряму. Ми стараємося давати саме, те що буде потрібно нашим випускникам завтра, наша програма спрямована на майбутнє.
- Які університети і які компанії є вашими партнерами?
- Нашими партнерами є великі компанії, наприклад, "Інфопульс", "NetCracker". На жаль, з іноземними університетами через політику колишнього міністра освіти зв`язки значно ускладнились. Раніше наші студенти їздили на всесвітню комп`ютерну виставку «CeBIT», стажувалися в університеті прикладних наук в Лейпцигу. Ми розробляли плани створення спільних магістерських програм з технічним університетом в Берліні.
- До цього можна буде повернутися ?
- Якщо ми зможемо взяти участь в проекті Tempus. Серед наших партнерів є King's College в Лондоні. Там працює давній друг Академії – професор Анатолій Дегтярьов. Завдяки йому в 2007 році до нас приїжджав професор Річард Оверілл. Цей професор подивився три магістерські роботи наших студентів. Ми запитали, яку оцінку отримали б ці роботи, якби були написані в King's College. Він відповів, що потрапили б в першу шістку. Це була незалежна експертна оцінка не тільки студентів, а й викладачів. Найбільше професору з Англії сподобалась робота Ростислава Сліпецького. У нього була робота напряму opinion mining. Він був влітку в літній школі в Норвегії і зробив аналіз книги відгуків одного з готелів. Йому потрібно було формалізувати розмовну мову, він використав оксфордський корпус англійської мови на чотири мільйони слів. Ця робота була соціально спрямована і в програмній частині виконана бездоганно, тому й отримала таку високу оцінку. Наші студенти усе «хапають на льоту», вільно володіють англійською. У нас якось був професор з Oxford Brookes University Пол Річардсон, який після спілкування з нашими студентами сказав, що настільки вільної молоді він ще не бачив. Я йому відповів, що ми в Могилянці прищеплюємо студентам таке собі «вишукане нахабство», ми виховуємо еліту нашої держави.
- Чи випускники залишаються працювати в університеті?
- Так, залишаються і дуже добре працюють. Наприклад, Андрій Глибовець, на мою думку, змінив обличчя нашого факультету. Він змінив принципи викладання на бакалавраті. За його ініціативи мова програмування Java стала обов`язковою дисципліною, тому що її необхідно знати. Він сам слухає дистанційно курси Стенфордського університету. Андрій хоче сам вивчати все найновіше і цим користуватися. Недавно ми взяли на роботу двох викладачів, які працювали в банках, вони зможуть дати студентам практичні навички роботи з пам’яттю, з формальними моделями.
- Як студенти вибирають теми магістерських робіт?
- Ми формуємо теми разом, так, щоб було цікаво і студентам, і викладачам. Обов’язкова умова роботи – щоб був елемент новизни і дійсно дослідження, а не просто компіляція. Я веду науково-дослідний семінар з магістерських тез, де намагаюсь впливати на студентів, щоб вони показали найкращі результати. Наприклад, героя Майдану Тараса Йосипенка, я примусив вивчити абсолютно іншу технологію розпізнавання звуку. Він хотів використовувати ряди Фур’є, класику, але я звернув його увагу на технологію Wavelet. Вона складніша математично, але там немає періодичності в сигналах, тому вона краще підходить для звуку. Врешті у Тараса вийшла не магістерська робота, а ціла дисертація. Отже, я стараюся направляти їх так, щоб працювати над дипломною роботою було цікаво і вона торкалася сучасного вектору науки.
- Чи всі випускники бакалаврату хочуть вчитись на магістерських програмах?
- Минулого року на 10 місць було 45 заяв. Бакалавр – це все ж таки «недоосвіта», бо не вважається в Україні повною вищою. Магістерська програма у нас дуже ретельно зважена і нічого не дублює. Всі курси ми щороку оновлюємо. Зберігається назва предмету, але він осучаснюється, актуалізується. Наприклад, студенти там вивчають онтології – це засоби створення організованого знання. Це дуже цікаво, ці онтології можна створювати, можна з ними працювати, і, для того щоб створювати, треба вивчити певні технологічні прийоми. Наприклад, зараз дуже модні хмарні обчислення (cloud computing). Хоча насправді це скоріше маркетинговий термін, рекламний. Суть дуже проста – користувач не купує сервери, а лише платить за їхню оренду. Ми вчимо студентів створювати ці хмари, користуватись ними. Тобто, на магістерці ми даємо курси, які не тільки розвивають знання, але й розширюють горизонти.